LITTERATUR: Johan H. Langaard og Reidar Revold: Edvard Munch Aula-dekorasjonene, Oslo 1960.
Gerd Woll: Edvard Munch – Samlede grafiske verk, Oslo 2012, kat. nr. 487.
Edvard Munch arbeidet først med motivet under tittelen «Forskerne», det skulle være en verdig pendant til «Historien» med forskning og fruktbarhet som tema. Men han endret på det. Han kjøpte eiendommen Ramme på Hvitsten i 1910 for å få bedre plass de store lerretene, og han brukte det åpne landskapet herfra ved fjorden som bakgrunn for Alma Mater, som en allegori for fruktbarhet og frihet. De forskende barna forsvinner, og Munch konsentrerer komposisjonen om den frodige kvinnen bare omgitt av de minste barna. Munch arbeidet med en rekke skisser og utkast til «Alma Mater».
De håndmalte litografiene har antakelig blitt til i en prosess hvor Munch prøvde å nå fram til en endelig utforming av motivet. Woll, s. 322.