Auksjon tirsdag 30. mai 2017 kl 18:00
Erichsen, Thorvald(1868-1939)
Kirkespiret, Lillehammer

Olje på lerret
73x60
Signert nede t.v: Thv. Erichsen

Påtegnet med tittel og datert på baksiden, på blindrammen: ""Kirkespiret" Lillehammer 1933.".

Utstilt:

Kunstnerforbundet, Oslo 1941, kat.nr. 30.
Kunstnernes Hus, Oslo 1959, kat.nr. 181, med tittel "Kirketårnet", oppført i katalogen under året 1933.
Lillehammer Bys Malerisamling 13. januar-25. februar, Nasjonalgalleriet, Oslo 3. mars-22. april, Trondhjems Kunstforening 29. april-16. mai og Bergen Billedgalleri 22. mai-24. juni 1990, kat.nr. 44 med tittel: "Kirken. Lillehammer".

Vurdering
NOK 150 000–200 000USD 17 400–23 300EUR 16 000–21 300

Auksjonert tirsdag 30. mai 2017 kl 18:00

Tilslag NOK 130 000

LITTERATUR: Per Bj. Boym: "Thorvald Erichsen på Lillehammer", utstillingskatalog for vandreutstillingen i Lillehammer, Oslo, Trondhjem og Bergen 1990, kat.nr. 44, avbildet s. 135, omtalt s. 134.

I katalogen er det skrevet en alternativ tittel: Kirketårnet, og det er nevnt at bildet kan være malt i 1932 eller 1933. Vi holder oss da til mer av det som står bakpå bildet, at tittelen er: Kirkespiret, og at det er malt i 1933. I katalogen er det avbildet 15 forskjellige malerier med kirken i Lillehammer. Det viser bare hvor interessert Thorvald Erichsen var i å fange lysets skiftninger i løpet av dagene. Utsikten er gjerne malt med litt forskjellig utblikk fra hotellvinduet. Maleriene er dermed ikke replikker, men variasjoner over et tema. Kirketårnet er med i alle bildene, og i noen av dem er også banken i byen med.

Serien med maleriene "Kirken" og "Kirken og Banken" ble utført i årene 1932-33 og utstilt sammen i Kunstnerforbundet, Oslo i oktober 1933. Motivet er utsikt fra Breiseth Hotel sørover. Boym, s. 124.

Lillehammer Kirke ble reist i teglstein i 1882 etter at den gamle trekirken hadde brent. Arkitekt Henrik Thrap Meyer. Banken er navnet på Lillehammer Sparebanks bygg fra 1895, bygget var i lang tid Lillehammers storstue med festsal og kommunestyresal. Arkitekt Ove Ekman. Boym, s. 144.

Thorvald Erichsens bilder med utsikt fra Breiseth Hotel i forskjellige himmelretninger er berømte, han kunne konsentrere seg om en dyptpløyende forskning på farger og fargesammensetninger for å få frem det han ville under naturens skiftninger og lysets endringer.