Avsluttet
25 år Jubileumsauksjonen Fokus 1900

Auksjon torsdag 23. november 2017 kl 18:00

Våre lokaler

Visning 15. - 23. november

Hverdager 10:00 - 18:00. Lørdag og søndag 12:00 - 16:00.

Nesch, Rolf (1893-1975)
Sankt Sebastian Fragment

Fargemetalltrykk
65,5x50 Trykkmål: 60x43
Signert nede t.h.: Nesch

Påtegnet nede t.v.: Prövetrykk
Påtegnet med dedikasjon nede på midten: Til Marie

Helliesen/Sørensen 563b, tre deler. Nesch trykket noen eksemplarer av midtre del av panelene, og kalte noen av dem "Fragment".

Auksjonert torsdag 23. november 2017 kl 18:00

Vurdering
NOK 50 000–70 000 USD 6 100–8 600 EUR 5 300–7 400

Tilslag NOK 50 000

LITTERATUR: Eivind Otto Hjelle: Rolf Nesch, Oslo 1998.

Under overskriften: Metalltrykket oppstår, skriver Hjelle blant annet:

August 1932. Han hadde fått fast grunn under føttene og arbeidet målbevisst videre. Nye metoder og knep utviklet seg fra trykk til trykk. I sine studier av Edvard Munchs grafikk var han blitt besnæret av fargetresnittet «Møte i verdensaltet». Platen til dette besto av deler som var saget fra hverandre som til et puslespill og så satt sammen igjen etter at de var farget inn. «En genial forenkling av prosessen.»

Nesch forsøkte seg med samme metode i trykket «Havnebro», som viser kraftige sjablongmessige silhuetter av mennesker på vei over en bro. Mens Munch lot treplatens årringer berike de enkelte deler av puslespillet, bearbeidet Nesch metallplatene for å oppnå det ønskede kunstneriske resultat.

I denne jakten på nye kunstneriske virkemidler oppsto en helt ny type grafikk. Mange av platene til de 20 blad i «Hamburgs broer» var blitt sterkt plastiske og ga under trykkingen papiret et kraftig preg. Dels kunne det være utsagede eller gjennometsede partier, dels påloddede metallformer og tråder. I et par av platene var det boret huller, på andre var utklippede figurer av fluenetting loddet fast. De var altså totalt forskjellige fra tradisjonelle grafiske trykkplater. Det ble også de ferdige avtrykk. For å markere det nye kalte Nesch dem «Metalldrucke» - metalltrykk, en betegnelse han holdt fast ved i 40 år. S. 101.