Avsluttet
25 år Jubileumsauksjonen Grev Wedels Moderne og Klassiske

Auksjon mandag 4. desember 2017 kl 18:00

Våre lokaler

Visning 27. november - 4. desember

Hverdager 10:00 - 18:00. Lørdag og søndag 12:00 - 16:00.

Sundt-Hansen, Carl (1841-1907)
En forherdet 1896

Olje på lerret
108x93
Signert og datert nede t.h.: Carl SundtHansen 1896

Påtegnet på plakett på rammen: "Carl Sundt Hansen En Forhærdet".

UTSTILT:

Berlin 1896.
1814 – 1914 Norges Jubilæumsutstilling, Kristiania 1914, kat.nr. 297, avbildet under Den retrospektive avdeling, upag., med tittel: "En forhærdet".
Kunstnerforbundet, Oslo, "Carl Sundt-Hansen", 21. februar-6. mars 1974, kat. nr. 20.

PROVENIENS:

Grosserer Rasmus Meyer, Bergen (1914).
Gustav Rabo, Lier, kjøpt av ham i 1938.
Arv i Rabos familie til i dag.

Auksjonert mandag 4. desember 2017 kl 18:00

Vurdering
NOK 600 000 USD 73 900 EUR 63 500

Tilslag NOK 660 000

LITTERATUR: Utstillingskatalog 1814 – 1914 Norges Kunst Jubilæumsutstillingen, Kristiania 1914, kat. nr. 297, avbildet i katalogen under Den retrospektive avdeling, upag.
Holger Koefoed: "Carl Sundt-Hansen, forord", utstillingskatalog Kunstnerforbundet, Oslo 1974.
Hild Sørby: Carl Sundt-Hansen 1841 -1907, Stavanger 1976, kat. nr. 85, avbildet s. 58, omtalt s. 57.
Hild Sørby: "Carl Sundt-Hansen", Nkl. Snl.

Maleriet «En forherdet» blir regnet som et av Sundt-Hansens hovedverk. Maleriet er også omtalt av Hild Sørby i Norsk kunstnerleksikon og av Holger Koefoed i utstillingskatalogen fra Kunstnerforbundet. Det er et av de svært få maleriene av Sundt-Hansen som ennå befinner seg i privat eie.

Sørby skriver om maleriet i sin bok, før Sundt-Hansen flytter fra København i 1896, skulle han imidlertid male et bilde som representer et høydepunkt i hans produksjon, «En forherdet», I «En forherdet» er det den dirrende, konfliktfylte situasjonen som er hovedinnhold. En staut, kraftig kar som er lagt i jern får besøk av en gammel mann – kanskje en predikant – som med bibelen oppslått på bordet, og foldede hender forgjeves prøver å oppnå kontakt med forbryteren. Han er imidlertid forherdet, ingen ord trenger inn til ham. Han har revet noen papir i stykker og kastet dem fra seg – hverken skrevene eller talte ord makter å trenge igjennom hans iskalde innbitte sinn. Kontrasten mellom den bønnfallende gamle og den hardnakkede unge mannen er ladet av en spenning, som komposisjon og fargevalg på en stillferdig, men uhyre bevisst og fin måte, slutter opp om. Lyset faller kraftig inn på den forherdedes ansikt og markerer den diagonale linjen mellom de to hovedpersonene, som også lenger nede markeres med den veltede stolen, mens rommet omkring dem er bygget opp om stabile, strenge horisontale og vertikale linjer. Fargevalget er utsøkt i blågrå og brungrå nyanser, og forsterker den fortettede spenningen i rommet. Sørby, s. 57.

Carl Sundt-Hansen er en av våre mest markante malere under realismen. Hans utdannelse i Düsseldorf og Paris bidro til interessen for å fremstille virkeligheten på en nøktern måte. Det resulterte som Holger Koefoed skriver: i en fotografisk nøyaktig malemåte.

Sundt-Hansens dempede koloritt og fint utpenslede overflate lar figurene fremtre med en skulptural klarhet - personene trer frem fra billedflaten. ... Det er viktig å peke på det stringente og konsekvente i Sundt-Hansens arbeidsmåte. Han tilstrebet en klarhet i komposisjonen, og den nøkterne, disiplinerte stil passer godt til de alvorsfylte situasjoner han skildret i sine beste arbeider. Koefoed, s. 4.