Olje på lerret
120x120
Signert og datert nede t.h.:
Weidemann 59.
Påtegnet med tittel på baksiden.
Utstilt:
Bienalen i Sao Paolo, Brasil 1959.
Kunstnernes Hus 1961, kat.nr. 1.
Vurdering
NOK 100 000–150 000
Olje på lerret
120x120
Signert og datert nede t.h.:
Weidemann 59.
Påtegnet med tittel på baksiden.
Bienalen i Sao Paolo, Brasil 1959.
Kunstnernes Hus 1961, kat.nr. 1.
Vurdering
NOK 100 000–150 000
LITTERATUR: Karin Hellandsjø: "Jakob Weidemann", Norsk kunstnerleksikon, Oslo 1986, bind 4, s. 436-439.
I 1950-årene er det det abstrakte formspråk som i alt overveiende grad preger Weidemanns maleri. Han arbeidet med å sette kontrasterende fargeplan opp mot hverandre uten å miste den samlende helhet. Han arbeidet med et geometrisk-abstrakt, konkret maleri...Kunstneren søkte i disse bildene å skrelle vekk alt og komme ned til kjernen, til detaljen i selve urstoffet, eller til "det nakne grunnfjell" som han selv kalte det. S. 437. Weidemann deltok med blant annet dette maleriet på Biennalen i Sao Paulo i 1959, og ble der tildelt utmerkelsen "Mention Honorable".