Avsluttet
Grev Wedels Klassiske og Moderne

Auksjon mandag 29. november 2004 kl 18:00

Store sal

Utsyn over Christiania sett fra Ekeberg, måneskinn
Balke, Peder (1804-1887)
Utsyn over Christiania sett fra Ekeberg, måneskinn

Olje på lerret, oppklebet på plate
69x100
Signert nede t.h.: Balke

Auksjonert mandag 29. november 2004 kl 18:00

Vurdering
NOK 400 000–600 000

Tilslag NOK 400 000

I et bilde som dette er det tydelig å se at Balke er romantiker. Han så ikke en klar dag, men en månelys natt, som egnet da han skulle fremstille dette storslåtte bildet av Christiania. Måneskinn ble ofte brukt av romantikkens malere som et effektfullt stemningsskapende element i bildet. Balke var i 1836 og i 1843-44 i Dresden elev av Johan Christian Dahl, vår berømte maler fra romantikken, som har malt mange bilder med måneskinn. I Dresden hadde Balke også anledning til å se Dahls venn og samtidige Caspar David Friedrichs måneskinnsbilder. I denne tyske romantikkens mesters bilder er gjerne måneskinnet, i større grad enn hos Dahl, et virkemiddel for å få frem store spenn mellom lys og mørke som symbol på gode og onde krefter i en guddommelig natur. Høyt oppdrevne kontraster var typisk for europeisk romantikk, noe som appellerte til Balke.
Balke lar det mørke landskapet og byen sparsomt opplyses av måneskinn i dette bildet. Kontrastene mellom mørke og lys er dramatiske og stemningsskapende. I dette bildet er det ikke så mye brytning mellom krefter i naturen som brytning mellom nytt og gammelt som er tema. Med månelys på en middelalderborg som Akershus Slott gir kunstneren en anelse om en stolt fortid for byen. Interessen for middelalderen var stor under romantikken, denne fjerne, mystiske tiden var eggende for fantasien. Balke lar borgen reise seg monumentalt og dominerende i forgrunnen i bildet. I månelys får den noe av eventyrets mystikk over seg. Han har også latt det nye kongelige Slott, som sto ferdig i 1848, opplyses av månen. Han synes å trekke linjene mellom den gamle og den nye tid på en tilsynelatende naturlig, men suggestiv måte. Det er absolutt ikke et bilde av noen mørketid kunstneren tegner for hovedstaden!