Munthe debuterte med 10 «dekorative» eventyrakvareller på utstillingen «Sort og Hvidt» i Kristiania fra 1/2-1893. Han hadde laget dem i 3 eksemplarer sent i 1892 og i januar 1893. Serie nr. 2 ble sendt til utstillinger på Salonen (Marsmarken) i Paris og deretter til Sésesjonen i München om våren. Serie nr. 3 gikk til Verdensutstillingen i Chicago samme vår og sommer.
Motivet «Den Kloke Fugl» fra serie 1 ble kjøpt av Nasjonalgalleriet. Bildet fra serie 2 ble kjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1896 og etterdatert da (det har en lapp fra Paris-utstillingen 1893 på baksiden), da Direktør Jens Thiis ønsket å starte produksjon av Munthe-tepper.
Det må antas at dette eksemplaret datert 1892 må være sendt til Verdensutstillingen i Chicago (nr. 136. The Wise Bird). Det ble utstilt i Bergen i 1896, kjøpt av veversken Augusta Christensen i Bergen sammen med et annet bilde 29/4-1897 (Munthes regnskapsbok), og et ferdig teppe utstilt på «Bergens-utstillingen» 1898 (teppet ikke gjenfunnet).
Ved siden av disse 3 eksemplarer finnes det en litt forandret og meget fin akvarell fra 1902 og en stor oljeversjon fra 1924.
Motivet er en personlig utformet tolkning av et eventyrmotiv med røtter i middelalderen med Kongen som søker råd eller ønsker å bli spådd av «Den Kloke Fugl», men i dette er også blandet inn et element fra den belgiske poeten Maurice Maeterlinck (1862-1945, Nobelpris 1911), som ble meget lest i 1890-årene («La Princesse Maleine» 1889).
Om Augusta Christensen, se omtale under «Gullfuglene», kat.nr. 28.
Vidar Poulsson
Takk til Mag.art. Vidar Poulsson for tekst til bildet.