LITTERATUR: Ragnar Hauger: ”Torstein Torsteinson”, Kunst og Kultur, Oslo 1932, s. 155-168.
Svein Olav Hoff: ”Torsteinson, Torstein Louis”, Norsk kunstnerleksikon, Oslo 1986, bind 4, s. 280-282.
Torstein Torsteinson bosatte seg i Paris i 1908 og ble boende til 1925. 1. Verdenskrig fikk ingen betydning for hans kunst:
Han var hele tiden opptatt av formale problemer som komposisjon, form og farge. Han malte portretter, akter, stilleben og landskap og mottok sterke inntrykk fra kjente malere, særlig fra Paul Cézanne og André Lhote. Torsteinson hadde ingen tilknytning til Henri Matisse, og selv om han hadde kontakt med de norske Matisse-elevene, hevdet han på den tid at han tok avstand fra deres måte å male på. Likevel kan vi i enkelte bilder se en sammenheng, særlig der Torsteinson bruker atskilte fargefelter satt opp mot hverandre.
Torsteinson arbeidet med rene fargeflater bygget opp i samstemte nyanser:
Planforskyvningen viser Torsteinsons moderate halvkubistiske malemåte. Denne tidstypiske måte å male på kommer enda tydeligere fram i kvinneakten ”Teoretisk” (1917, p.e.), som faktisk kan være identisk med det maleriet vi har med, hvor damen på kubistisk vis er bygd opp utelukkende av geometrisk forenklede former.