Auksjon mandag 1. desember 2014 kl 19:00
Weidemann, Jakob(1923-2001)
Komposisjon 1962

Olje på plate
41x33
Signert og datert nede t.v.: Weidemann 62.

Vurdering
NOK 30 000–50 000

Auksjonert mandag 1. desember 2014 kl 19:00

Tilslag NOK 66 000

LITTERATUR: Karin Hellandsjø: Jakob Weidemann og det abstrakte maleris gjennombrudd i Norge 1945-1965, Oslo 1978.

På slutten av 1950-tallet fant Weidemann frem til et formspråk som han siden kom til å dyrke i sin kunst. Det var de såkalte «skogbunnbildene». Han slo rot i et abstrakt-ekspresjonistisk formspråk med naturen som inspirasjonskilde og utgangspunkt. Naturen opplevd på kloss hold.

Weidemanns «skogbunnbilder» kan betraktes som variasjoner over et tema: farge- og formopplevelser fra studier i skog og mark. Særlig var det materialbruken i bildene som nå var fremtredende og som formidlet uttrykket. Det var selve stoffet i den frodige skogbunnen han søkte. For å oppnå dette brukte han en blanding av Henkel-lim og fargepigment som han formelig knadde til på lerretet eller platen. Ved å male oppå med vanlig oljemaling mens blandingen ennå var våt, oppnådde han enten en glansete, eller en koksaktig effekt, alt avhengig av hvor mye han arbeidet med penselen. Vet tilsetting av vann, sprakk blandingen når den tørket, uten da å miste sin styrke og holdbarhet. Resultatet ble ofte en slags eruptiv flate som jorden selv. …

I bilde på bilde søkte han å komme stadig nærmere inn på tingenes karakter. Man har brukt betegnelsen mikro-naturalisme om bildene, men de er i høy grad abstrakte selv om utgangspunktet og kunstnerens bruk av titler er konkret nok. De tidligere klart avgrensete feltene glir etter hvert over i hverandre, slik at det blir bare stoff igjen. Men fargen er selvsagt med, og viktig der den gløder gjennom lagene. S. 118-120.