LITTERATUR: Arne Eggum: Edvard Munch. Malerier - Skisser og Studier, 3. opplag, Oslo 1995.
Edvard Munch arbeidet videre på "Livsfrisen", kjærlighets- og dødssyklusen som han stadig håpet å finne et offentlig rom for. I motsetning til tidligere, da han subjektivt og egosentrisk dvelte ved egne erindringer i sin motiver, retter Munch nå sin oppmerksomhet mot andre menneskers opplevelser og følelser, i tråd med sin nyvakte interesse for den ytre verden. Et godt eksempel er den endelige utformingen av "Den døde mor og barnet", hvor kun barnet og den døde moren er igjen på scenen. Familiemedlemmene i bakgrunnen i den første utgaven er borte. Maleriet formidler ikke lenger erindringen av en opplevelse som innbefatter søsterens angst, men blir et rent uttrykk for en angst for døden som et ufattelig fravær. S. 160-163.
Den endelige versjonen i maleri, se Woll 447 fra 1899. For andre malerier, se Woll 325 fra 1893 og Woll 446 også fra 1899. For tegning se MM.T.00301 fra 1896-1899. Raderingen er speilvendt i forhold til maleriene og tegningen.