LITTERATUR: Arne Eggum: Edvard Munch. Malerier - Skisser og Studier, 3. opplag, Oslo 1995.
Gerd Woll: Edvard Munch 1895 første år som grafiker, utstillingskatalog Munch-museet, Oslo 1995.
Hos Woll 1995, under kat.nr. 45: "Stemmen", tegning, 415x500, står det hva kunstneren skrev med blyant under bildet:
"Dine øine ere store som den halve himmel når du står nær mig og håret dit har guldstøv og munden ser jeg ikke - ser blot at du smiler." Woll 1995, s. 74.
I sin streben etter å formidle ... "sjelens mest subtile syner", etablerer Munch et sett faste billedtegn og symboler som han benytter til å suggerere sterke, ofte sammensatte følelser. Et slikt fascinerende billedtegn er den ofte benyttede månen med månesøylen. I seg selv er det et tegn som gir assosiasjoner til erotikk, men med en passiv, melankolsk grunntone. Lysspeilingen på havet, månesøylen, er like virkelig som fullmånen selv. Tegnet markerer på en lettfattelig måte horisontlinjen og tjener videre til at motivet bindes til billedflaten ved at vårt blikk stanses og ikke fortaper seg i et uspesifisert billedrom. Eggum, s. 121-122.