Bordur (2)

Det franske ordet empire betyr keiserdømme, verdensrike eller imperium. Empire-stilen har alltid vært populær siden den så dagens lys ved århundreskiftet 1800.

Empire eller keiserstil, nådde sitt høydepunkt i Frankrike under keiser Napoleon 1s storhetstid ca.1800 til 1820. Empire-stilen er en videreføring av nyklassisismen som oppsto som en motreaksjon til det gamle franske regimet med monarkistisk enevelde, og barokkens og rokokkoens overdådighet og svulstige formspråk.

År 79 e. Kr. hadde Vesuv utbrudd og begravet den italienske byen Pompei i lava. Pompei ble gjenoppdaget i 1748, hvilket førte til en antikkdyrkelse som kom til uttrykk i den nye tidens formspråk. Formene ble strammere og opplysningstidens idealer rasjonalitet, fornuft og enkelhet gjorde seg gjeldende, noe man mente seg finne igjen i den gamle romerske borgerdyden.

Klassisisme er et bredt begrep innenfor stil-historien som blant annet innefatter Louis Seize, Empire og historisme. Stilene har i perioder levd side om side uten klart definerte grenser.

Empire-stilens stramme arkitektoniske linjer og dens karakteristiske elementer med tempelgavler, kolonner og karyatider (en kvinnefigur som fungerer som en søyle i en bygning), samt ornamenter av blant annet vaser, meanderborder og delfiner, stammer fra antikkens Hellas og fra romertiden. Napoleons felttog mot Egypt i 1798 bidro også med sterke influenser til empire-stilen, med blant annet bevingede sfinkser. Materialene man brukte var luksuriøse – møbler i mørkt tre, fortrinnsvis mahogni, med beslag i messing eller forgylt bronse. I skulpturer og urner ble det brukt marmor og porfyr, til tekstiler og tapeter silke og damast i sterke farger.

Ornamenter var inspirert fra:
+ Antikken – laurbærkrans, akantus, løveføtter, lyrer, svaner
+ Krig – skjold, kask, lanse eller Napoleons symbol ørnen
+ Egypt – sfinks, lotusblomst

Empire-stilen spredte seg fra Frankrike til andre deler av Europa og til Russland, i Norden varte den fra ca. 1810 til 1840. Som følge av borgerlighetens økende betydning i samfunnet oppsto behovet for en forenkling av den tunge, monumentale empire-stilen, man så til Tyskland og den lettere Biedermeier-stilen. I Sverige fikk Biedermeier-stilen hete Karl Johan-stil etter Karl den XIV Johan. Karl den XIV Johan, eller Jean Baptiste Bernadotte, var Napoleons marskalk som i 1810 ble hentet fra Frankrike som arvtager til tronen i Sverige, fra 1814 unionen Norge-Sverige. I den senere fasen av empire-stilen ble det populært med lysere tre i møblene som bjerk.

Flere av objektene på auksjonen Samleren Morten Stamnes er fine eksempel på empire-stilen, både i dens opprinnelige monumentale form og i den lettere nordiske utgaven.

Kat.nr. 2. Lysestaker
Kat.nr. 19. Taburetter
Kat.nr. 62. Parfymebrennere med lokk
Kat.nr. 75. Kandelabre
Kat.nr. 79. Kommode i mahogni – et tidlig eksempel på empire fra Danmark/Norge med de karakteristiske stramme linjene, meanderbård, tannrad og doriske søyler, samt beslag i messing.
Kat.nr. 87. Skrivebordslampe. Den samme typen er å se i maleriet av Napoleon nedenfor.
Kat.nr. 95. Bordur/taffelur

The Emperor Napoleon in His Study at the Tuileries, 1812. Malt av Jacques-Louis David. (Wikimedia commons)
The Emperor Napoleon in His Study at the Tuileries, 1812. Malt av Jacques-Louis David. (Wikimedia commons)

Motta nyheter, oppdateringer og invitasjoner på epost

Bli den første til å motta nyheter om auksjoner og salg, få beskjed når kataloger er tilgjengelige på nett og få invitasjoner til visninger, utstillinger og foredrag.

Meld deg på