LITTERATUR: Wikipedia.
Store norske leksikon, snl.
Det er flere kunstnere som har malt og fotografert viadukten i Meudon akkurat når det går et damplokomotiv oppå den. Den tysk-amerikanske kunstneren Lyonel Feininger (1871-1956) malte et bilde fra en gate i Meudon i 1911 hvor viadukten, med toget oppå, tårner seg opp i bakgrunnen. Fotokunstneren André Kertész (1894-1985) kan ha blitt inspirert av det maleriet for sitt ikoniske fotografi med et liknende motiv. Fotografiet ble tatt i 1928, men ikke publisert før i 1945. Som det står i Wikipedia, så er det ikke ett bokverk om fotokunst som ikke har dette fotografiet med. Kertész’ foto regnes som et, som det står i Store norske leksikon, «hverdagssurrealistisk» arbeid. En mann i forgrunnen går og bærer på et innpakket bilde under armen, og det er også annet folkeliv i gaten, en helt hverdagslig scene. Damplokomotivet går oppå viadukten i bakgrunnen, også det helt hverdagslig i denne byen. Men når dette hverdagslige motivet er komponert slik fotografen har gjort, med bygningene på hver side som avgrenser motivet, ser det «sprøtt» ut. Man får ikke noen følelse av hvor viadukten begynner og når den slutter, den ser ut til å komme ut fra bygningene på den ene siden av gaten og ende opp i toppen av bygningene på den andre siden av gaten. Man får følelsen av at damplokomotivet er i full fart mot venstre for dampen driver bakover, men hvor er det på vei? Ut i intet, hvis man skal ta fotografiet alvorlig. Mannen i forgrunnen balanserer denne foruroligende bakgrunnen med helt uanfektet å være på vei mot høyre, men uansett virker det som om lokomotivet og hele akvadukten kan falle i hodet på ham og de andre i neste øyeblikk.