Generell kronologi.
1889: Verdensutstillingen i Paris.
1890: Seljord i Telemark vinter januar-februar.
Med på å stifte Marsmark-Salonen i Paris i april.
Tilbake til Seljord sommer og høst.
Forhandler med Fritz Gurlitt i Berlin og Georges Petit i Paris om separatutstillinger
høsten 1891 (blir ikke noe av).
Seljord-bildene.
Han mener han trenger tre store landskapsbilder fra Seljord for å realisere disse planer og setter i gang. Undertegnetes teori er at det aktuelle mindre maleri er en komposisjonsskisse utarbeidet mellom første variant og de to siste, som måtte selges på det norske kunstmarkedet da separatutstillingene ikke ble noe av.
Hva som skjedde med de tre store varianter og når er det ikke nødvendig å ta opp her, bortsett fra at en av dem er havnet på Biblioteket på Skaugum i en nisje over peisen, som ble ferdig i 1932 etter at hovedbygningen brant i 1930. En annen ble solgt på en auksjon hos Sothebys i London, 14/6-2005 for Pund 52.000 pluss omkostninger. Første variant forekom på norske auksjoner i tiden 1957-61.
Innskriften på baksiden.
Dette kan være en første eierinnskrift og antyder hvor Thaulow bodde i 1890.
«Parti fra Haugjen i Seljord. Malet af Frits Thaulow Sommeren 1890 fra Nor Garden hos Undertegnede. Helge Eivindsen. Manden paa Billedet er Leirblaaser Gunnar Kaste fra Seljord».
Kanskje dette var en gave fra kunstneren og neppe tenkt for eget salg. Fotograf Væring har tatt et gammelt sort-hvitt foto av bildet i innrammet stand.
Ellers finnes både Helge Eivindsen og hans familie boende på Norgården i Folketellingen i 1900, og Gunnar Kaste finnes også i tellingen. Derimot ikke Harald Strand, som angis av Thaulow selv og av kunsthistorikere. Thaulows utsagn i en avisartikkel (artikkel «Rolier» i Verdens Gang 18/10-1897) kan imidlertid forstås slik at Strand bare kom innom om kvelden for å snakke om gamle dager og gjerne om de to «Ballon-franskmenn» som forvillet seg til Telemark under den Fransk-Tyske krig i 1870-71.
Vidar Poulsson (Mag.art.)