Auksjon tirsdag 3. juni 2025 kl 18:00
Hansen, Frida(1855-1931)
Roser på blått

Billedvev, transperent portiere
214x90
Usignert

Vurdering
NOK 40 000–60 000

Auksjonert tirsdag 3. juni 2025 kl 18:00

Tilslag NOK 56 000

Det var i løpet av 1897 at Hansen utviklet sin spesielle transparente vevemåte. Som nevnt vekslet teknikken mellom å ha vevde og uvevde partier. "(Å)bne flader i vævornamenterne, hvor igjennem rendingstrådende løber uden islet". Det interessante er at de uvevde partiene ble like viktige som de vevde. Ornamenteringen, det vil si mønsteret, fremtrer tydeligere ved hjelp av de tomme partiene. Konflikten med Den Norske Husflidforening førte til at hun ville beskytte sin nyvinning. Parallelt med utviklingen av Hansens vevstue hadde flere veverier etablert seg som en følge av veverenessansen. Det ble dermed stadig viktigere å beskytte sine egne kunnskaper og teknikker. Den 2. november 1897 tok hun patent på teknikken transparens. Teknikken kan minne om kniplinger. Det måtte derfor komme klart frem i patentbrevet at denne teknikken var "vev-ornamentering" og at renningstråden var av ull. Dette at renningen var av ull, ikke lin eller bomull som ble hyppig brukt ved andre vevde tekstilarbeider, var en av hemmelighetene bak transparent-teknikken. Den håndspunnede ullrenningen gjorde motstand slik at de "uvevde" partiene forble tomme felter som holdt mønsteret på plass. Den transparente teknikken gjorde dem både luftige, gjennomskinnelige, dekorative og funksjonelle. Hansen gjorde portierer og gardiner mer anvendelige. Men kanskje mer interessant var det at teknikken transparents hadde en unik dobbelvirkning. "I motlys blir de tette vevde partiene som silhuetter bundet sammen av spinkle tråder, mens fargene og rikdommen i motivene blir dominerende når lyset faller inn forfra og gir inntrykk av transparenten som tett fargeflate.". s.21-22.

"Motivene til transparentene hentet hun direkte fra naturen, men den bevisste forenklingen ga alltid mønsteret et visst ornamentalt preg. En blomst hos Frida Hansen blir likevel aldri et rent ornament -duften av levende blomster er alltid der!" s.22

"I transparenten Sorte roser på blått kan vi se en lignende innflytelse fra japonismen, samtidig som dette arbeidet og ligner på den florale franske stilen med sin snirklete fremtoning". s.23

Janne Leithe "Alltid blomster -om Frida Hansens transparente portierer", fra "Frida Hansen. Art nouveau i fullblomst"