Auksjon torsdag 30. november 2023 kl 18:00
Thaulow, Frits(1847-1906)
Vinter med skiløperske 1892

Olje på lerret
79x124
Signert og datert nede t.h.: Frits Thaulow 1892.

Utstilt:

Blaafarveværket, «Frits Thaulow i 1880-årene» 1979, kat.nr. 63
Winterland, Utstilling i forbindelse med de Olympiske Vinterleker på Lillehammer, 1993-94, kat.nr. 12

Vurdering
NOK 2 500 000–3 000 000

Auksjonert torsdag 30. november 2023 kl 18:00

Usolgt

Tid, sted og versjoner og utstillinger.

Maleren hadde oppholdt seg i Lervik på Stord i tiden 1888-89, men hadde slått igjennom som vintermaler på Verdensutstillingen i Paris i 1889. Han ble innkjøpt av Luxembourgmuseet i Paris og knyttet vennskap med flere av de ledende franske realister, og spesielt deres «nestor» J.-L.-E. Meissonier (1815-91).

Thaulow dro til Seljord i Telemark der han malte nye vinterbilder i januar og februar 1890. Den første versjon av piken på ski ble utstilt på den nye «Marsmark-salonen» i Paris, der Thaulow var en av stifterne, fra åpningen 15. mai 1890, og ervervet av den yngre franske maleren Carolus-Duran (1837-1917). Tittelen var «Un jour d´hiver en Norvège.»

Året etter i 1891 malte han en pastell av motivet for reproduksjon i det danske tidsskrift «Juleroser» i 1893, som ble utgitt av forleggeren Ernst Bojesen (1849-1925). Den ble solgt på auksjonen over Bojesens etterlatte kunstsamling i 1926, avbildet i katalogen som nr 162, stor 46 x 70 cm, men er ikke senere fremkommet i kunstmarkedet.

Den aktuelle versjon fra 1892 har de samme kvaliteter som første versjon fra 1890 og har vært å se på et par viktige utstillinger i nyere tid, både på «Frits Thaulow i 1880-årene» på Stiftelsen Modums Blaafarveværk i 1979 nr. 63 (katalog forfattet av undertegnete) og på Winter Land-utstillingen på Lillehammer 1993-94, nr. 12, i forbindelse med de Olympiske Vinterleker (diverse forfattere, undertegnete skrev om Thaulow og Gerhard Munthe).

En fjerde versjon datert 1894 ble malt for å introdusere Thaulow for et publikum i U.S.A.

Thaulows egen erindring

Det er ikke ofte maleren selv kommenterte sine eldre bilder, men under en diskusjon om det norske bidraget til Verdensutstillingen i Paris år 1900, spurte Erik Werenskiold om det var noen bilder av ham selv i fransk eie, som han kunne anbefale som en del av en publikasjon om norsk maleri. Han skrev tilbake blant annet: «Så har Carolus Duran et stort Vinterbillede med en Telemarksjente paa Ski, det kan ogsaa fotograferes». (4/8-1900, Brevsamling 98, Nasjonalbiblioteket, Oslo).

Vidar Poulsson (Mag.art.) November 2023.