10 på topp i 2024
Se liste over de 10 høyeste noteringene hos GWPA det siste året.
Ett av de store ikonene i norsk kunst blir hovedattraksjonen på Høstens Utvalgte.
Ett av de store ikonene i norsk kunst, Theodor Kittelsens Kvitebjørn kong Valemon, blir hovedattraksjonen på Høstens Utvalgte, 27. november. Både motivet og eventyret har vært blant de mest populære gjennom mer enn hundre år, og er det fortsatt. Alle kjenner «Kvitebjørn». Det er et nasjonalt symbol. Derfor er det et ærefullt oppdrag Grev Wedels Plass Auksjoner har fått, og det er en historisk begivenhet når Kittelsens «Kvitebjørn» skal skifte eier.
Dette kjente vandreeventyret Kvitebjørn kong Valemon, kom heldigvis Theodor Kittelsen i hende hvorpå han umiddelbart begynte å arbeide med motivet i tegning og dette maleriet i blandingsteknikk – blyant, akvarell og gouache, fra 1912 med tittelen: Har du sittet mjukere, har du sett klarere?
Kittelsen benyttet et papirbasert medium, med akvarell og gouache, som han behersket til fullkommenhet. I dette tilfellet er det de myke egenskaper ved mediet som har kommet til sin rett ved at både skoglandskapet og bjørnen med prinsessen på ryggen, ser ut til å være innhyllet i en morgendis eller lett tåke. De kommer mot oss ut av dette omtåkete landskapet. Bjørnenes hvite fell og prinsessens røde og gule farger trer frem fra skoglandskapets trær og blåbærlyngtuer, direkte mot oss. De er sentralt plassert og vi ser dem i høyde med den sittende prinsessen. Bjørnen er hverken en polarbjørn eller en albino brunbjørn, men en hvit bjørn med noen menneskelige egenskaper – han snakker med prinsessen: Har du sittet mjukere, har du sett klarere? Kanskje nettopp det mjuke i tittelen inspirerte Kittelsen til å understreke det myke ved skoglandskapet og bjørnen med prinsessen på ryggen?
Molkte Moe skrev om Kittelsen at han var den fødte eventyrkunstner: De ville eventyrlige sider ved vårt folks fantasiliv har i ham en fremstiller av jevnbyrdig rang. Moe mente at Kittelsens verk sto i dialog med denne tradisjonen som gikk helt tilbake til Edda-diktningen. Kunstkritikeren Jappe Nilssen skrev i 1914: For den naive verden, som eventyrene rulle opp for oss, det var jo Kittelsens egen verden, den han levde og åndet i, den han drømte og diktet i, den som var den egentlige og virkelige i motsetning til den harde verden, hvor de andre ferdes.
Kittelsen ble en mester i å utnytte de papirbaserte medienes egenskaper til sine malerier i akvarell, gouache og de blandingsteknikkene han benyttet. Det er nettopp hans følsomhet for det myke som han makter å utnytte i fullt monn i denne delen av sin produksjon. Hans viktigste motiver fra tiden på Lauvlia, Kittelsens eventyrhjem i Sigdal, og årene etter, er alle malt i på papir. Hans kunstneriske følsomhet slo sjeldent i gjennom på samme måte i oljemaleriene. Som få andre maktet han å utnytte akvarell/gouache mediets intimitet slik at det ble det sentrale i det maleriske uttrykket. I Har du sittet mjukere, har du sett klarere? er det hans følsomhet overfor papiret og hva de forskjellige vannbaserte teknikkenes stofflighet hadde å by på, han benyttet seg av. Se bare på bakgrunnens nyanser av grått fra det lyseste øverst til venstre og frem til det mørkeste til høyre for bjørnen. Dette er med å fremheve bjørnens hvite hode – som også dukker frem fra pelsens forskjellige hvit-grå partier. Bildet er en studie i og en hyllest til det tegnede og malte myke!
Tekst av: Holger Koefoed