Auksjon onsdag 27. november 2019 kl 19:45
Skredsvig, Christian(1854-1924)
Gutt på fisketur ved Dælivannet 1889

Olje på lerret
40x65
Signert og datert nede t.v.: Chr. Skredsvig. 1889.

FSS211. IRT 6.

Utstilt:

Høstutstillingen 1889, kat.nr. 100 med tittel: "En vakker dag ved Tjærnet".
Kunstnerforbundet, Oslo 1965, kat.nr. 36.
Henie-Onstad kunstsenter 15.08.-25.10.1998, kat.nr. 6.
Kistefos 2002.
Budapest 2002.

Vurdering
NOK 1 000 000USD 108 000EUR 97 300

Auksjonert onsdag 27. november 2019 kl 19:45

Tilslag NOK 1 200 000

LITTERATUR: Ingrid Reed Thomsen: Christian Skredsvig, Oslo 1995, oppført under: Kapittel IV Tilbake i Norge, s. 171, avbildet s. 100, omtalt s. 100.

Ingrid Reed Thomsen: Christian Skredsvig - En verkskatalog i tekst og bilder, DVD i databaseformat 2006-2010, kat. nr. 6.

Figenschou, Sissener, Sjåstad: Christian Skredsvig, Oslo 2018, kat. nr. 211, avbildet s. 361.

Christian Skredsvig bodde på Fleskum gård i Bærum ved Dælivannet med sin kone Maggie Plahte i årene 1885 til 1894. Mange av hans mest berømte bilder ble til på denne tiden, hvor også dette maleriet Gutt på fisketur ved Dælivannet ble malt, i 1889. Blant annet Isskjæring, Fleskum og kanskje hans aller mest berømte bilde Seljefløyten ble ferdige det samme året, i 1889.

Han viser i disse bildene at han behersker til fulle det formspråket som var "moderne", det fransk-inspirerte, realistiske friluftsmaleriet.

Det er også kommet inn en melankolsk tone i disse maleriene, som viser fremover mot ny-romantikken, som skulle bli så dominerende utover på 1890-tallet i norsk kunst.

I dette maleriet synes den grålige himmelen med tåkeskyer over det stille vannet, og forgrunnens orange- og rødlige busker og kratt å vise til en tidlig høst, alt bidrar til å gi en egen rolig stemning over motivet.

I ca. tre år hadde Skredsvigs bare vært leietager på Fleskum. Sommeren 1888 fikk imidlertid grosserer Plahte kjøpt gården, som ble registrert i datterens navn. Plahte sørget også for et lån på 10.000 kroner, slik at gården kunne settes i god stand. Blant annet skulle det bygges nytt hovedhus med stort atelier. Tømmeret ble hugget i egen skog.

Haven ble opparbeidet til en stor og herskapelig park med plener og springvann og eget drivhus. Reed Thomsen 1995, s. 97.

Verdensutstillingen åpnet 1 juni 1889. Skredsvig hadde oppnådd den store ære å bli utnevnt til jurymedlem med Thaulow som suppleant. I den forbindelse ble han tildelt Den franske Æreslegionen, ... .

Først i august var Skredsvig tilbake i Norge, og nå fulgte en travel tid. På Høstutstillingen viste han ikke mindre enn åtte malerier. Blant dem var "Seljefløiten", som nå sto ferdig. ...

Kritikerne skrev blant annet at Skredsvig med sine åtte bilder representerer utstillingen på en utmerket måte. Ibid, s. 98.

Dette maleriet Gutt på fisketur ved Dælivannet var ett av disse åtte bildene som var med på Høstutstillingen i 1889.

Nok et bilde fra dette året 1889 må nevnes. "Gutt på fisketur ved Dælivannet" forteller om hvordan naturen og stemningen kan gjengis i fullkommen harmoni. Det viser også friluftsmaleriet på sitt beste. Lyset er varmt og gyllent, og vegetasjonen er malt med fyldige farger i rødbrunt og grønt i alle nyanser. Penselstrøkene er kraftige og varierte. Ofte har Skredsvig lettere for å lykkes med de små formatene enn de store, som både han og mange av de andre samtidige kunstnerne hadde en forkjærlighet for. Ibid, s. 100.