Enger, Erling(1899-1990)
Reimert i puss 1940

Olje på lerret
90,5x115
Signert og datert nede t.h.: Erling Enger -40

Utstilt:

Festspillutstillingen, Bergen 1956, kat.nr. 13.
Riksgalleriet, vandreutstilling 1962, kat.nr. 2.
Via Oslo Kunstforening utlånt til USSR, ant. 1969.
Vandreutstilling: Galleri F15/Trøndelag Kunstgalleri/Drammens Kunstforening 1976, kat.nr. 14.
Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm 1978, kat.nr. 6.
Kunstnerforbundet, Oslo 1984, kat.nr. 42.

Vurdering
NOK 100 000–150 000USD 10 700–16 100EUR 10 000–14 900

Auksjonert onsdag 18. mars 2020 kl 18:00

Tilslag NOK 110 000

LITTERATUR: Kunsten i dag: Riksgalleriets Erling Enger-utstilling. En billedkronikk, Oslo 1962, nr. 3, 61. hefte, avbildet s. 36.

Anne Marie Lorck: Erling Enger Humoristen i norsk malerkunst? Malerier 1930-1960, med særlig vekt på figurkomposisjoner, mag.grad avh. i kunsthistorie, Universitetet i Oslo 1996, bind 1, Avh., bind 2, Billedkatalog, kat.nr. F.4, avbildet og omtalt i bind 2 under F.4.

Anne Marie Lorck: Erling Enger, Oslo 2008, avbildet s. 58, omtalt s. 59.

Det som nå virkelig stadfestet seg (i løpet av 1940-årene) var den lune humoren - den litt "prøysenske" eksponeringen av mennesketyper han fant i sin nærhet. "Reimert i puss" er et godt eksempel på dette. Reimert har staset seg opp til lørdagsdansen - bemerk skoene! - og prøver å virke uanfektet av sitt fine utstyr. Men det litt fårete uttrykket i ansiktet røper at han ikke føler seg helt hjemme i stasen. Enger understreket dette ved kontrasten mellom det byfine antrekket og de innhøstede, til dels pløyde jordene i bakgrunnen. Bildet er som en Prøysen-vise som tilskueren kan dikte selv. Fargemessig dominerer fremdeles jordfarger og de grønne tonene. Plasseringen av bildets hovedelement forrest i billedplanet er for øvrig et grep Enger skulle bruke flittig i årene som kom. Uten bruk av belysningseffekter skapte han på denne måten likevel perspektiv og romfølelse ved å bygge opp fonden i vannrette plan bakover i bildet.

Enger har frigjort seg fra Gert Jynges krav om prioriteringen av det formale. Og han brukte mennesketyper fra det miljø som han kjente best: hjembygden. Men det var det allmennmenneskelige som interesserte ham, ikke en programmatisk heimstadskildring. Han hadde sett noe som vekket hans humoristiske sans, og det har han villet meddele. "Reimert i puss" er det først eksempel på en motivtype som Enger skulle komme tilbake til mange ganger i følgende år. Hans selvironi gjorde kanskje at han så litt av seg selv i Reimert: bondegutten som prøvde å være bymann. Lorck 2008, s. 59.

Figurbilder av denne typen er kjente og berømte fra Erling Engers hånd. Anne Marie Lorck betegner dem som bilder av "Reimert-typen". Ibid., s. 65.