Ull på linrenning
L: 149, B: 91
Signert og datert oppe t.v.: FH 1894
Restaurert langs noen kanter av Kunstindustrimuseet.
Proveniens:
Skøyen Hovedgård.
Vurdering
NOK 100 000–150 000
Ull på linrenning
L: 149, B: 91
Signert og datert oppe t.v.: FH 1894
Restaurert langs noen kanter av Kunstindustrimuseet.
Skøyen Hovedgård.
Vurdering
NOK 100 000–150 000
LITTERATUR: Anniken Thue: Frida Hansen. En europeer i norsk tekstilkunst, Oslo 1986.
Frida Hansen. Art Nouveau i full blomst, utstillingskatalog Stavanger Kunstmuseum 2015.
Rent kunstnerisk ble 1894 et viktig år for Frida Hansen. Hun fikk privatbestillinger på tepper, noe som gjorde at hun endelig fikk anledning til å lage figurtepper i stor skala. Hun fikk ros for sine tepper, pressen viet dem stor oppmerksomhet, da de ble stilt ut i Stavanger, Bergen, Trondheim og Kristiania. Det het seg blant annet:
Det er virkelig Kunst - Maleri i Garn!
Den norske Husflidsforening, som forresten Frida Hansen var i konflikt med, ga henne dette året varm anerkjennelse "som banebryter både rent vevteknisk og også når det gjaldt bruken av plantefarger". Thue, s. 37 og 39.