Auksjon onsdag 27. november 2024 kl 18:00
Aulie, Reidar(1904-1977)
Blå skute 1930

Olje på lerret
81x100
Signert nede t.h.: Aulie -30
Signert på baksiden, på blindrammen: Reidar Aulie

Utstilt:

Kunstnerforbundet, Oslo. Separatutstilling 18/3-6/4 1931, kat.nr. 22 med tittel "Blaa skute".

Proveniens:

Teddy Røwde

Vurdering
NOK 100 000–150 000

Auksjonert onsdag 27. november 2024 kl 18:00

Tilslag NOK 100 000

Første eier (proveniens)

På baksiden av blindrammen finnes en eiersignatur «Teddy Røwde» (1912-94). Hun var datter av den velstående industrimannen P. M. Røwde 1876-1955 (Askim Gummivarefabrikk). Hun utdannet seg som maler i tiden 1928-31

Første separatutstilling i Kunstnerforbundet i Oslo 1931

Aulie trådte frem som kunstner i slutten av 1920-årene og holdt sin første separatutstilling i Kunstnerforbundet, Oslo, i tiden 18/3-6/4 1931. Noen trykt katalog synes ikke å eksistere, og det later til at utstillende kunstnere måtte bekoste trykning av en slik selv. Ifølge en håndskrevet  protokoll velvilligst fotokopiert for meg i Kunstnerforbundet i 2001 omfattet utstillingen 56 katalognumre og circa 40 tegninger. Av bildene var 34 til salgs med priser angitt fra kr. 50 til kr. 800, og 22 var allerede solgt og merket «P.E.».

Teddy Røwde og Aulie

På en auksjon den 24/11-2021, kat.nr. 24, 89x116 cm, hos Grev Wedels Plass Auksjoner ble det solgt et maleri med tittel «Kveld i Paris» til en rekordpris på kr. 420.000 pluss omkostninger. (Verdivurdering kr. 100.000-150.000). Katalogen opplyser om notis på baksiden, på blindrammen, eiersignaturen Teddy Røwde og tittelen «Kveld i Paris». Dette kunne antyde at det aktuelle bildet og Parismotivet i kunstnerens og kjøperens øyne hadde tilnærmet samme status. Dette bildet kan også gjenfinnes i protokollen for Separatutstillingen i 1931 som kat,nr. 6: «Kvell i Paris», P.E.

I GWPA-katalogen er det også vist til «Reidar Aulie. Retrospektiv utstilling i Kunstnernes Hus, Oslo, 1954» som kat,nr. 3 under året 1928 og fremdeles tilhørende «Malerinnen Teddy Røwde». Dette er imidlertid også nevnt på s. 78 og verket avbildet på s. 34 i Johan Borgens bok fra 1946.

Hvorfor er Teddy Røwde viktig?

Mye tyder på at hun og hennes far ved sine kjøp var viktige for Aulies etablering som en sentral norsk kunstner i 1930-årene. Den oeuvre-katalog som finnes i Høisæthers upubliserte magistergrad fra 1994 ble ikke tatt med i hans bok fra 1998, men en gransking av magistergraden viser følgende kjøp: 1 fra 1928, 1 fra 1930 (nærværende verk) pluss to portretter (1 bestilt av Teddy og 1 for hennes far), 7 fra 1931, 1 fra 1932, 1 fra 1941.

Ellers bør man merke seg en uttalelse i nedennevnte artikkel av Arve Moen:

«Hun er ofte blitt jevnført med Reidar Aulie, og det er utvilsomt et slektskap mellom de to kunstnere». (s. 14). En dokumentert proveniens til Teddy Røwde er sikkert den beste det er mulig å få.

Motivet

Ved å granske billedlisten i 1931 ser man minst to havnemotiver, kat.nr. 22 «Blaa skute» P.E. og kat.nr. 44 «Havn», til salgs kr. 600. Det aktuelle bildet må være det første, da en dominerende seilskute med blå seil fremheves i midten av motivet. Kat.nr. 44 kan være fra samme havn og er avbildet i en kritikeromtale (signatur «G. J.») i «Oslo Illustrerte» nr. 14, «Reidar Aulie i Kunstnerforbundet».

Det er nærliggende å anta at motivet kan være inspirert av Aulies besøk i den spanske havnen Cadiz som han nådde etter en sjøreise med en fraktebåt tidlig om høsten 1929, for etter en rundtur i Spania å tilbringe en vinter i Paris fra november samme år.

Ikke geografisk definert

På en retrospektiv utstilling i Kunstnerforbundet i september-oktober 1962 ble det utstilt et havnemotiv, øyensynlig fra samme havn som «Blå skute», som kat.nr. 2 i katalogen, med tittel «South Shields», 1929, 38x46 cm, Det er gjengitt i hefte 1 i Kunst og Kultur i årgang 1964, s. 47. Imidlertid har nok ikke Aulie vært på dette stedet ved utløpet av Tyne-elven hverken i 1929 eller eller noen gang. Forklaringen er å finne i en gjetning fra en tidligere eier, som blir navngitt da studien kom på en nettauksjon hos Blomqvist i september  2023.

I 1962 der navnet på daværende eier oppgitt i Kunstnerforbundets trykte katalog uten at det blir angitt at han ikke var første eier og dermed fremstår som en sikker proveniens. Ved salget i 2023 står det derimot at han hadde kjøpt det av en tidligere eier, noe som gjør hele proveniensen verdiløs og besøket i «South Shields» fiktivt.

Aulie bedømt av kritikken og hans stil

Separatutstillingen i 1931 blir betraktet som et gjennombrudd for maleren med bilder malt i  tiden 1928-31. I en generell anmeldelse i Dagbladet 19/3-1931 skriver Jappe Nilssen blant annet følgende: «Hans billeder er alle blitt til på atelieret, er altså ikke frukten av noe direkte naturstudium, men langt snarere det synlige resultat av en indre opplevelse, av en drøm, av en visjon. Det er komposisjoner over en sjelstilstand, hvor brokker av dette og hint, han har sett, bruddstykker av naturen, av livet, av mennesker, han har møtt, samler sig til den stemning, som fylte ham i undfangelsesøieblikket og som for ham blir til den sanne virkelighet.».

Av Vidar Poulsson (Mag.art.).

Anbefalt litteratur

For Aulie:

Johan Borgen: Reidar Aulie (Ung norsk kunst) Oslo 1946.

Ole Mæhle: Reidar Aulie. Kunsten Idag, 7 hefte, Høsten 1948 (s. 2-21).

Holger Koefoed: Norsk Kunstnerleksikon, Bind 1, 1982.(s. 106-110)

Ole Henrik Moe; Reidar Aulie. Malerier og tegninger, (Prisma Informasjon nr. 2.) 1987.

Ole Rikard Høisæther: Upublisert magistergrad om Reidar Aulie fra Høsten 1994.

Ole Rikard Høisæther: Reidar Aulie. Kunst og kamp. Oslo 1998.

For Teddy Røwde (Første eier av bildet):

Jorunn Sanstøl Wollebæk: Norsk Kunstnerleksikon, Bind 3, 1986, (s. 420-430).

Arve Moen: Teddy Røwde. (Kunsten Idag, 27 hefte, 1954, s. 4-19).

Vidar Poulsson (Mag.art.). Oslo, juli 2024.