Auksjon mandag 29. november 2010 kl 20:00
Skredsvig, Christian(1854-1924)
Gyldne skyer. Aften på innsjøen 1892

Olje på lerret
126x72
Signert og datert på båten t.v.: Skredsvig 92

Signert og påtegnet med tittel på fransk av kunstneren på baksiden, på blindrammen: "Nuages dorés Skredsvig".

FSS286.

Utstilt:

Salon de Mars, Paris 1892 med tittel: "Crépuscule à Saint-Jean". Høstutstillingen 1892, kat.nr. 100. München Secession 1893. Arnold's, Dresden Salon, juni 1894. Høstutstillingen 1992, kat.nr. 100. Kistefos-Museet 2002, kat.nr. 62. Budapest 2002, kat.nr. 35. Vandreutstilling 2009-2010 Lillehammer Kunstmuseum 20.06.09-20.09.09, Sørlandets Kunstmuseum 28.11.09-31.01.10 og Drammens Museum 18.02.10-30.05.10.

Vurdering
NOK 3 000 000–4 000 000

Auksjonert mandag 29. november 2010 kl 20:00

Tilslag NOK 3 400 000

Solgt for NOK 3 400 000

LITTERATUR: Ingrid Reed Thomsen: Christian Skredsvig, Oslo 1995, avbildet s. 113.

I dette mesterverket av Christian Skredsvig har kunstneren tolket den lyse sommeraften med utsøkt poetisk virkning. Han har brukt sin hustru, Maggie Plahte, som modell. Hun sitter i en robåt på Dælivannet, himmelen speiler sine gyldne skyer i det stille, dype vann.

Etter realismens firske, solfylte landskapsmaleri, kom det igjen et ønske om å spille på et større følelsesmessig register for de norske kunstnerne. Skillet kom med den berømte sommeren i 1886. Det var Maggie Plahte og Christian Skredsvig som ba sine kunstnervenner til sitt hjem på Fleskum, og særlig Kitty Kielland, Eilif Peterssen og Christian Skredsvig malte denne sommeren bilder som ga en tolkning av stemningsfulle sommeraftener og -netter. Ny-romantikken kom til å bli den dominerende retningen i norsk kunsthistorie i 1890-årene.