Auksjon mandag 28. november 2016 kl 18:00
Løchen, Kalle(1865-1893)
Akershus 1883

Olje på plate
20x31
Signert og datert nede t.h.: Löchen. -83

Påtegnet med tittel på lapp på baksiden av platen.

Vurdering
NOK 70 000–90 000

Auksjonert mandag 28. november 2016 kl 18:00

Tilslag NOK 105 000

LITTERATUR: Rolf Løchen: Kalle Løchen. En kunstner i «Bohêmetiden», Oslo 1965, maleriet «Akershus», 19x30, oppført under året 1883. (Målene antagelig tatt fra forsiden, rammen dekker en halv cm på hver side).
Leif Østby: «Løchen, Karl (Kalle)», Norsk kunstnerleksikon, Oslo 1983, bind 2, s. 851-853.
Knut Berg: «Naturalisme og nyromantikk 1870-1900», Norges malerkunst, Oslo 1993, bind 1, s. 351-499.
Ellen J. Lerberg: «Kalle Løchen», Norsk biografisk leksikon, Nbl.no.

Året 1883 opprinner, det ble et av de store år i Kalles liv som maler. Løchen, s. 33.

Kalle Løchen var en våre mest talentfulle kunstnere av sin generasjon. I 1882 malte han et bilde med oppløste penselstrøk inspirert av Erik Werenskiolds artikkel «Impressionisterne» i Nyt Tidsskrift 1882. Østby, s. 852.

Erik Werenskiold skriver i sin artikkel blant annet:

Hvad er det så for noget mærkeligt ved denne retning? Det ligger i navnet impressionisme. De søger at gjengive indtrykket – l’impression, - det umiddelbare momentane indtryk, naturen gjør på os; med andre ord, tingene, ikke således, som vi ved, at de er, men således, som de ser ud … Eller når noget i fri luft får en blålig kold tone, så maler de det ikke varmt og brunt, fordi «varme farver er smukke» og «kolde er stygge», men prøver at gjøre alting akkurat som de ser det med sine egne øine …Impressionismen i god forstand er således intet andet end en udviklet naturalisme, en fremskreden naturoppfatning. At den fremkom som en opposition, at den havde sin tid, siger sig selv. Disse kunstneres selvstændige synsmåde måtte føre dem ind på eksperimenter, og det er netop en af deres store sider, dette, at de ikke slog sig til ro med allerede opnåede resultater, med akademiske regler og recepter, men søgte og søgte, ledet udelukkende af sin sunde sans og kunstneriske smag.Og derfor har de også havt en indflydelse på den franske kunst, som når man slår vinduet op en tidlig morgenstund. Deres arbeider udmærker sig ved en aldrig svigtende friskhed. De har bragt et fuldt dagslys og en kjølig tone ind i sit maleri, og forfalder aldrig til den tunge, brunlige farvegivning, som synes uadskillelig fra akademier. Især har de drevet sine solskinsbillleder op til en uhyre kraft og frappance.» Løchen, s. 27-28.

Dette var det altså Kalle Løchen kunne tilegne seg av kunnskap om den nye retningen innenfor fransk malerkunst på denne tiden. Han kom ikke til Paris før i 1889. Hans lille maleri «Fra Kongshavn bad», 23x27 cm., befinner seg i Nasjonalmuseet, Nasjonalgalleriet, og er helt «impresjonistisk», han har maktet å gi inntrykk av lys og luft i bildet. Som det står i Snl:

Kongshavn-motivet er skildret badet i skimrende sollys. Med sine raske, pastose penselstrøk er dette en impresjonistisk perle i norsk sammenheng.

Dette ene bildet er det Kalle Løchen er representert med i Norges malerkunst, avbildet på s. 449.

Som det står i Norsk kunstnerleksikon, malte han i årene 1883-85 en rekke bymotiver. S. 852.

I 1883 maler altså Kalle Løchen dette lille bildet «Akershus», som er preget av den samme impresjonistiske helhetsvirkning som det berømte og meget omtalte bildet, «Fra Kongshavn bad». Med korte penselstrøk søker han å gi inntrykk av luften som nærmest oppløser konturene i motivet av Akershus Slott. Fargeholdningen er påvirket av lyset, der kunstneren søker å oppdele fargene i sine enkelte skimrende faktorer.