Olje på lerret
75x65
Signert nede t.v.: Gullvåg
Signert, datert og påtegnet på baksiden av lerretet: "IIII Gullvåg 1993".
Vurdering
NOK 50 000–70 000USD 5 800–8 100EUR 5 300–7 500
Olje på lerret
75x65
Signert nede t.v.: Gullvåg
Signert, datert og påtegnet på baksiden av lerretet: "IIII Gullvåg 1993".
Vurdering
NOK 50 000–70 000USD 5 800–8 100EUR 5 300–7 500
LITTERATUR: Gunnar Sørensen: Håkon Gullvåg, Oslo 1999.
Under overskriften: ROM - FIGUR skriver Sørensen blant annet: Det kunne altså virke tilfeldig at Gullvåg begynte å arbeide figurativt, men egentlig må dette ha fremstått for ham som et svært nærliggende alternativ. For enten man ser Gullvågs maleri som rene billedfantasier eller som formuleringer med utgangspunkt i litterære eller psykologisk betonede temaer, er det figuren som setter det billedmessige forløp i gang. Den synes å være det første som materialiseres i hans bilder, i den betydning at figuren utgjør en hovedforutsetning for billedrommet.
Uten figur oppstår ikke rommet, og uten rommet er det få muligheter til å utvikle scener og handlinger Derfor er det figuren som gjerne fanger betrakterens oppmerksomhet først i hans bilder. S. 39.