Karsten, Ludvig(1876-1926)
Foran ovnen 1914

Olje på lerret
61,5x67,5
Signert og datert oppe t.v.: Karsten -14

Utstilt:

Blomqvist, Kristiania 1919, kat.nr. 21 med tittel: "Ved kakkelovnen".
Liljevalchs Konsthall, Stockholm 1922, kat.nr. 52 med tittel: "Ved kakkelovnen".
Kunstnerforbundet/Kristiania Kunstforening, Kristiania 1922, kat.nr. 12 med tittel: "Ved kakkelovnen".
Blomqvist, "Mindeutstilling", Oslo 1929, kat.nr. 37 med tittel: "Ved kakkelovnen".
Kunstforeningen i København 1960, kat.nr. 61.
Nasjonalgalleriet, Oslo 20. mars-14. mai og Bergen Billedgalleri, Bergen 20. mai- 20. juni 1976, kat.nr. 36 med tittel: "Ved ovnen".
Trondhjems Kunstforening 1976, kat.nr. 39.

Proveniens:

Falk-Jensen, København.
Privat eie, Oslo.

Vurdering
NOK 1 000 000–1 200 000USD 107 400–128 900EUR 99 500–119 500

Auksjonert onsdag 18. mars 2020 kl 18:00

Tilslag NOK 1 300 000

LITTERATUR: Magne Malmanger og Nils Messel: Ludvig Karsten, utstillingskatalog Nasjonalgalleriet, Oslo 1975, kat.nr. 36, omtalt s. 36.

Nils Messel: Ludvig Karsten, Oslo 1995, avbildet s. 130.

Ludvig Karsten stilte ut 11 bilder på Jubileumsutstillingen i Kristiania i 1914. De ble anmeldt til utstillingen for sent til å komme med i katalogen. De kom til annen opphenging 1. august.

Da Jubileumsutstillingen lukket for publikum i oktober 1914, var Europa i krig. Sommeren hadde Ludvig og Misse oppholdt seg i det idylliske Gilleleje på Nord-Sjælland. ...

Krigstrusselen gjorde at de om høsten valgte å dra opp til Kristiania, hvor de flyttet inn i det lille annekset i haven på Slemdal. Det var fremdeles så varmt i været at han kunne stå utendørs og male høstens branngule farveprakt. Så flyttet han staffeliet innendørs. Under den kalde vinteren 1914-15 satt Misse ofte modell, blant annet på kne foran den store, svartblanke koksovnen. Messel 1995, s. 132-133.

Omkring 1900 lot Ludvig Karstens far oppføre en moderne villa på Slemdal i Vestre Aker. ... Dagaliveien 5 sto ferdig i 1902. I en have på seks mål, den obligatoriske størrelsen på tomtene i området den gang, halveis gjemt bak tunge grantrær, reiste det seg et vakkert hvitmalt hus.

Det hadde noe så avansert som sentralfyr og telefon - "Slemdal nr. 1". Huset var stort. Men så skulle det også huse byggmesteren selv, alle hans seks barn, hans svigermor pluss tjenestepike. I haven ble det smått om senn bygget et anneks, som ved siden av skjul og utedo rommet en liten leilighet. Mange år senere kunne Ludvig Karsten ta inn her når han uanmeldt og plutselig dukket opp i hovedstaden. Her bodde han blant annet som nygift i tiden rundt første verdenskrig. Han kom aldri til å få noe annet tilholdsted i byen enn på Slemdal hos sin far og sine søstre, i hvert fall ikke av det permanente slaget. Messel 1995, s. 10.

Tiden omkring 1914 skulle bli en av de fredeligste og mest harmoniske perioder i kunstnerens liv. Det er da også ved denne tid han begynner å ta opp hva vi kunne kalle de intime, hjemlige genremotiver. Karsten delte så visst ikke Munchs uvilje mot kvinner som strikker og menn som leser, og modellene fortsetter med sine huslige sysler til godt inne i 20-årene. Malmanger/Messel, s. 36.