LITTERATUR: Paal-Helge Haugen: "Kjell Nupen. Ei linje", utstillingskatalog "Kjell Nupen" Henie Onstad Kunstsenter og Rogaland Kunstmuseum vinteren 1995/96, avbildet s. 113 og s. 124.
Torben Weirup: "På sporet efter ...", utstillingskatalog "Kjell Nupen Emblem" Galerie Egelund, København 1996, avbildet på forsiden av katalogen.
Svein Thorud/Paal-Helge Haugen: Kjell Nupen, Svein Thorud: "Scener fra Kjell Nupens kunstneriske utvikling", utstillingskatalog "Kjell Nupen" vandreutstilling Sørlandets Kunstmuseum og Lillehammer Kunstmuseum 2000, avbildet s. 86.
Dagmar Warming: "Kjell Nupen Den blå timen", utstillingskatalog nordisk vandreutstilling "Kjell Nupen" 2007, avbildet s. 50.
Under overskriften Emblem skriver Thorud blant annet:
Kunstnerens serie av bilder med tittelen "Emblem" fra midten av 1990-tallet tar i sin helhet opp den gamle rosemaling-arven og de middelalderske tegn. Emblem-bildene ble for første gang vist på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden i 1995. Kjell Nupen hadde arbeidet frem en ny utstilling for sitt publikum. Utgangspunktet for prosjektet var et konkret kistelokk med rosemaling på. Kjell Nupen ville undersøke holdbarheten i den gamle malemåten. Utsillingsbesøkende møtte et markant sceneskifte. Samtidig inneholdt utstillingen angrepsvinkler fra langt tidligere mønstringer. Igjen var gamle gjenstander integrert i arbeidene. Et gammelt, bemalt kistelokk ble f.eks. satt sammen med malte billedflater. Gamle tegn og symboler ble vevd inn i en ny og moderne helhet.
Det var dristig av en billedkunstner å ta utgangspunkt i den gamle rosemaling-tradisjonen. Innfallsvinkelen var en provokasjon for mange. De dekorative angrepsvinklene kan sies å stå i motsetning til ideologene bak den moderne billedkunsten. At dette var en farefull vei, viste seg bl.a. i den mottagelse Kjell Nupens store utstilling fikk i Norge.
Kjell Nupens Emblem-prosjekt rommet bilder som både innehodt repetisjoner av ornamentale strukturer, og deres oppløsning og dissonans. Som de tidligere skogbildene, inneholdt også Emblem-verkene materialiseringer av dynamiske forvandlingsprosesser, av både vekst- og forfallstematikk, av både det vakre og det grotekse. Maleriene tok opp spennende innfallsvinkler, og de problematiserte sentrale spørsmål på en storslått måte. S. 23.
Bildene fra denne tiden er blant hovedverkene i Kjell Nupens produksjon.