Auksjon tirsdag 22. mai 2001 kl 18:00
Skredsvig, Christian(1854-1924)
To vassende kyr 1881

Olje på mahogniplate
24x33
Signert og datert nede t.v.: Chr. Skredsvig Paris. 1881.

Vurdering
NOK 50 000

Auksjonert tirsdag 22. mai 2001 kl 18:00

Tilslag NOK 110 000

LITTERATUR: Ingrid Reed Thomsen: Christian Skredsvig, Oslo 1995.

Denne lille perlen av et maleri er malt på den tiden Christian Skredsvig hadde sitt gjennombrudd i Paris som realistisk friluftsmaler. Det finnes flere små dyrestudier fra denne tidlige Paris-tiden som regnes som et høydepunkt i Christian Skredsvigs karriere som kunstner. Christian Skredsvig hadde raskt funnet seg til rette i Paris da han kom dit i 1879. Det var den franske friluftsrealismen som sto i fokus for de norske malere som kom fra München. For å trenge inn i friluftsmaleriets hemmeligheter søkte Skredsvig hjelp hos den anerkjente maleren Emil van Marcke de Lummen (1827-90), som også var Karl Uckermanns lærer i noen år. I dag hører han til de glemte kunstnerne. Van Marcke var dyremaler, elev av den store Constant Troyon, og særlig berømt for sine fredfyllt beitende eller hvilende kyr. S. 52. Skredsvig malte i 1880 sitt gjennombruddsbilde som friluftsmaler under innflytelse av van Marcke. Bildet har tittel: Fransk landskap med kyr. Det var mange nye ting å lære. Som Skredsvig uttrykte det var overgangen stor fra "Tyskernes farvede Glas" til "Franskmennenes klare Vindusruder". S. 51. Det nye innebar bl.a. en endret holdning til fargen, man skulle ikke male den fargen en gjenstand hadde og bare variere denne lokalfargens nyanser, men gi gjenstanden alle de farger lyset lot spille hen over den, belysningsfargen var viktig. Skredsvig arbeidet også med å gi bildene et preg av lys og luft, for å gi bildene en frisk solbelyst helhetstone. I 1881 fikk Christian Skredsvig gullmedalje på Salonen for det store maleriet Bondegård i Venoix. Det ble Skredsvigs største suksess og han feiret stort med sine venner. Han var den eneste av de norske som fikk gullmedalje. Motivet til maleriet hadde han funnet i nærheten av Caen, i en liten landsby som heter Venoix. Her malte han flere skisser og studier, hvorav dette bildet vi har med, antagelig er en av studiene han arbeidet videre med, for kua til venstre i dette lille maleriet er den samme som kua som blir melket i det store prisbelønnede bildet. Det store bildet ble malt om høsten og utover i vintermånedene og i og med at det bygger på skisser har det ikke det umiddelbare preg av å stå overfor motivet, men den landlige scene har fått et poetisk-realistisk preg. Antagelig har Skredsvig også arbeidet videre med denne studien av de to vassende kyrne for det er så gjennomarbeidet i alle detaljer, dessuten har han datert og signert det som viser at han så på det som et fullendt maleri. På denne tiden malte han en rekke småbilder som både malerisk og teknisk hører til det beste i hans produksjon. Og dette bildet er som et lite smykke med sine fint gjennomarbeidede detaljer fra de skjøre vannliljene til dyrenes muler og grenenes grønnskimrende bladverk. Bildet har ikke preg av å være en raskt malt skisse gjort i friluft, men Skredsvig har gitt det hverdagslige motivet et fint luftig preg hvor sollyset spiller i vannet, på kyrne og i bladverket på grenene som henger ut over elven, og som den ene kua strekker seg etter.