LITTERATUR: Åse Ødegaard: «Aage Storstein (1900-1983) En billedbygger i norsk kunst», Oslo 1992, ill. nr. 35, avbildet s. 41.
Avbildet i Klassekampen i Magasinet 08.12.1992.
"Aage Storstein viser i et bilde som dette sin inspirasjon fra kubismens syntetiske periode, hvor collage inngikk for å gi inntrykk av en konkret virkelighet. For å avvriste virkelighetens indre vesen, legger Storstein tykke lag med papir på flaten til den får en nærmest skulptural kvalitet. På den måten får vi som betraktere kontakt med denne konkrete virkelighet, som kunstnerens hode er. Ellers er ansiktet skarpt og kantet, holdt strengt i flaten. Hode og hals er oppdelt i monokrome fargefelt. Halsen synes med sine minst fem fragmenter satt over og ved siden av hverandre å antyde bevegelse. Fragmentene i ansiktet er satt i vinkler mot hverandre og til hverandre. Horisontale konturlinjer antyder hår og mørkere partier. Alt i alt makter Storstein å skape en helhet ut av det splintrede hodet med fint avstemte proporsjoner i feltene og linjene. Øynene er åpne, men sløret, figuren synes innadvendt, det bidrar til å formidle et indre vesen og gir ansiktet et nærmest poetisk preg." N.E.