LITTERATUR: Vibeke Hurum: Johs. Rian Tema med variasjoner, Oslo 2002.
Krigens slutt betydde ikke bare en nasjonal frigjøring, men for Rian også en nyskapende, personlig følelse av frihet i det maleriske uttrykk. Det mentale mørke som krigsårene hadde forårsaket, ble avløst av inspirert arbeidslyst som gav seg utslag i en rik, lysfylt farge og en forenklet og monumental formabstraksjon.Utstillingen i Kunstnerforbundet i 1949 signaliserte derfor et høydepunkt i hans karriere, og den fikk en begeistret mottakelse. …Bilder som "Lekselesing"…, "Pike med grønne epler"…, "Pike som grer håret"…, "Piken i sengen" og "Sort og gul kjole"… var preget av en forenkling og av en storlinjet formfølelse som innvarslet noe nytt i hans måte å organisere flaten på. Figurene fylte nå det meste av bildet og dominerte komposisjonen, men i tett dialog med billedgrunnen. Fargene fikk klinge mot hverandre i et rikt og raffinert samspill, og med en egen stofflighet som fremkom gjennom krappe, skrå penselstrøk. S. 36.