Auksjon mandag 29. november 2004 kl 18:00
Erichsen, Thorvald(1868-1939)
Sommerdag, Holmsbu 1916

Olje på lerret
91x100
Signert og datert nede t.h.: Thv Erichsen 1916.

Påtegnet på baksiden, på blindrammen: Sommer.

Utstilt:

Kunstnernes Hus, Oslo 1931, kat.nr. 86, med tittel: Sommerdag. Kunstnernes Hus, Oslo 1950, kat.nr. 25.
Kunstnernes Hus, Oslo 1959, kat.nr. 105, med tittel: Sommer.
Trondhjems Kunstforening, Stavanger Kunstforening, Bergens Kunstforening, Lillehammer Bys Malerisamling og Kunstnernes Hus, Oslo 1968-69, kat.nr. 42, med tittel: Sommer, Holmsbu.

Vurdering
NOK 400 000

Auksjonert mandag 29. november 2004 kl 18:00

Tilslag NOK 620 000

LITTERATUR: Alf Rolfsen: Thorvald Erichsen, Oslo 1931, avbildet s. 31, med tittel: Fra Holmsbu.
Johan Fredrik Michelet: "Thorvald Erichsen", Kunsten idag, Oslo 1968, hefte nr. 4, avbildet s. 17 med tittel: Sommerdag, Holmsbu.

Thorvald Erichsen er en portalfigur til modernismen i norsk kunst. Han malte et landskap fra Kviteseid i 1900 som er blitt stående som bruddet med 1800-tallets og inngangsporten til 1900-tallets kunst. I det bildet er det klare farger som er lagt opp i skikt som en oppadgående, rytmisk bevegelse på lerretsflaten. Skiktene dannes av trær i forskjellige grønnfarger, i varierende grad av sterkt solbelyste partier som for øyet synes å løpe innover i bildet og bare stoppes av en høy ås. Han ville skape sin subjektive oppfatning av landskapet og gjør det ved å forenkle uttrykket til bare ren farge og form. Landskapet er mer abstrakt oppfattet og mer summarisk fremstilt enn tidligere. Før lot man gjerne sol og skyggefulle partier gi en helhetlig tone til et landskap underlagt konvensjonelle perspektiviske regler. Det moderne maleri er radikalt nytt i måten å fremstille virkeligheten på. "Naturen skulle ikke lenger reproduseres, men representeres."
Thorvald Erichsen malte også i sin tidlige karriere flere symbolistiske verk hvor figurkomposisjoner inngår. Han interesserte seg særlig for den unge mannskropp etter å ha sett arkaisk gresk skulptur.
Etter 1907 malte han for det meste landskapsbilder fra Lillehammer, fra Kragerø-skjærgården og som her fra Holmsbu. Thorvald Erichsen oppholdt seg i Holmsbu sommeren 1916. I disse bildene viser han ofte en mer ubekymret malerglede med fri penselføring og lysere fargebruk.