Avsluttet
Jubileumsauksjonen 1814-2014, del 2

Auksjon mandag 1. desember 2014 kl 19:00

Våre lokaler

Erichsen, Thorvald (1868-1939)
Joronns hatt 1927

Olje på lerret
74x60
Signert og datert nede t.v.: Thorvald Erichsen 27.

Tidligere tittel: "Vindusbilde. Dovre".

UTSTILT:

Dienst Voor Schone Kunsten S - Gravenhage, "100 jaar Noorse Schilderkunst", Nederland, Dec. 1949, kat.nr. 76 med tittel: "Het Raam" ("Vinduet").
Kunstnernes Hus, Oslo 1959, kat.nr. 148 med tittel: "Vindusbilde. Dovre".
Vandreutstilling Trondhjems Kunstforening 1968, kat.nr. 78 og Kunstnernes Hus, Oslo 1969, kat.nr. 78 med tittel: "Joronns hatt".

Auksjonert mandag 1. desember 2014 kl 19:00

Vurdering
NOK 150 000–200 000

Tilslag NOK 125 000

LITTERATUR: Per Bjarne Boym: Thorvald Erichsen på Lillehammer, utstillingskatalog 1990.

Per Bjarne Boym: «Det har noget tilfælles med de gamle mysteriefortælllinger! Om Thorvald Erichsens kunst», Thorvald Erichsen, utstillingskatalog Blaafarveværket 2004.

Sommeren 1927 var Thorvald Erichsen blant annet på Dovre. Boym 1990, s. 160.

Antagelig er det Joronn Sitjes hatt Thorvald Erichsen har malt på et bord ved et vindu på Dovre en varm sommerdag. Thorvald Erichsen stilte ut sammen med flere andre kunstnere i Kunstnerforbundet i Oslo i november 1926. Det var en «Gruppeutstilling» med Erik Werenskiold, Dagfinn Werenskiold, Axel Revold, Alf Rolfsen, Rudolph Thygesen, Hugo Lous Mohr, Henrik Sørensen, Per Krohg og Joronn Sitje. Kan de to eller flere av dem ha vært på studietur sammen sommeren 1927?

Det å male litt av et interiør med blomster i vase, et vindu og utsikten fra vinduet var et kjært motiv for Erichsen. I flere bilder har han vært interessert i denne kontrasten, mellom ute – inne, som gir fargeforskjeller og spenning til lysvirkningene i bildet, selv om betydningsinnholdet kan være en «ikke-kontrast», heller en forskjell i intensitet:

Spenningen mellom det åpne og det lukkede får en rik behandling i Thorvald Erichsens interiører. Boym 2004, s. 62.

En undersøkelse av hele Erichsens maleri er samtidig en undersøkelse av hans begrep om fargebildet. …Dersom det er riktig at Erichsens stilleben ikke er allegorier, så inneholder de i sitt direkte uttrykk at interiørene ikke er den menneskelige sfære, men at de er natur, dette er de dominerende blomstenes rolle.

Altså ingen vesensforskjell mellom landskap og interiør. …

Det er en spenning eller en ikke-spenning på ett enhetlig plan, «naturen». Ibid., s. 66 og 69.

I dette maleriet synes dette poenget å være tilstede også i det at fjellet til venstre i bildet utenfor vinduet, antar den samme form som hatten i interiøret.

Joronns bøttehatt er forresten av det hypermoderne og superelegante slaget, et «must» i 1927.