Litografi trykket i svart på middels tykt gulhvitt
Arket: 600x1000 mm Motivet: 380x840 mm
papir med håndkolorering med akvarell i grønt, rødt, lyseblått, gult, gulbrunt og rødbrunt Signert nede t.h.: Edv. Munch
Påtegnet av trykkeren Nielsen med blyant nede t.v.: "No 2. 19/1 1922".
1914
Woll 487.
Auksjonert onsdag 9. desember 2015 kl 15:00
Vurdering
NOK 1 000 000
LITTERATUR: Johan H. Langaard og Reidar Revold: Edvard Munch Aula-dekorasjonene, Oslo 1960.
Gerd Woll: Edvard Munch – Samlede grafiske verk, Oslo 2012, kat. nr. 487.
Edvard Munch arbeidet først med motivet under tittelen «Forskerne», det skulle være en verdig pendant til «Historien» med forskning og fruktbarhet som tema. Men han endret på det. Han kjøpte eiendommen Ramme på Hvitsten i 1910 for å få bedre plass de store lerretene, og han brukte det åpne landskapet herfra ved fjorden som bakgrunn for Alma Mater, som en allegori for fruktbarhet og frihet. De forskende barna forsvinner, og Munch konsentrerer komposisjonen om den frodige kvinnen bare omgitt av de minste barna. Munch arbeidet med en rekke skisser og utkast til «Alma Mater».
De håndmalte litografiene har antakelig blitt til i en prosess hvor Munch prøvde å nå fram til en endelig utforming av motivet. Woll, s. 322.