Olje på plate
25,5x32,5
Usignert
Påtegnet på lapp på baksiden av innrammingen, på brevpapir fra Oslo kommunes kunstsamlinger og Munch-museet: "Herved bevidnes at ovenstående maleri er malt av Frantz Bøe, men under bildets rensing nå er signaturen: Frantz Bøe nederst til venstre på maleriet forsvunnet. Munch-museet, 10 januar, 1972 Jan Thurmann-Moe Tekn. konservator.".
Auksjonert mandag 11. juni 2018 kl 18:00
Vurdering
NOK 20 000–30 000
USD 2 500–3 700
EUR 2 100–3 100
LITTERATUR: Nkl.no.
Frants Bøe er en av våre få stillebenmalere, han regnes som den mest betydelige av dem. Denne genren hadde vært populær helt fra 1600-tallets senere del, og ble særlig utviklet til de store høyder i hollandsk maleri. Det er ute i Europa denne genren hadde mange utøvere, her i Norge var Bøe en av meget få.
Frants Bøe gikk inn for stillebenmaleriet allerede da han begynte sin utdannelse i København i 1840.
Som det står i Nkl:
Han solgte mange malerier til kunstforeningene i Norge, vesentlig med motiver av blomster, frukter og konkylier, leilighetsvis også av dyr. … Da Bøe i 1845 vendte tilbake til Bergen, hadde han skaffet seg et navn som blomster- og stillebensmaler.
I 1848 fikk Bøe anledning til å reise til Paris med et kunstnerstipend. Han oppholdt seg der i åtte år. I 1851 deltok han med et bilde av en drueklase på Salonen, bildet ble innkjøpt av den franske stat.
I 1857 vendte Bøe tilbake til Bergen. Omkring 1860 var han en tid bosatt i Nordland, men fra 1864 bodde han permanent i Bergen.
Bøe var i sin samtid en uhyre populær maler både i sitt hjemland og i England og Amerika, hvor han solgte mange malerier. Han tilhører en liten gruppe norske malere, som etter studietiden i København ikke dro til Düsseldorf, men direkte til Paris. I København-tiden ble han påvirket av den danske friske og lyse koloritt, mens han i Paris tilegnet seg det franske salonmaleris virtuositet. ... Belysningen i Bøes bilder er ofte dramatisk og effektfull. Gjenstandenes egenart og stofflighet er gjengitt med stor følsomhet.