Avsluttet
Grev Wedels Moderne og Klassiske

Auksjon mandag 11. juni 2018 kl 18:00

Gamle Logen, våre lokaler

Nielsen, Amaldus Clarin (1838-1932)
Morgen ved Ny-Hellesund 1895

Olje på lerret
52x87
Signert og datert nede t.h.: Amaldus Nielsen. 1895.

Auksjonert mandag 11. juni 2018 kl 18:00

Vurdering
NOK 300 000–400 000 USD 37 300–49 700 EUR 31 100–41 500

Tilslag NOK 530 000

LITTERATUR: Gunvald Opstad: Amaldus Nielsen, Oslo 1992.
Tone Klev Furnes: Amaldus Nielsen. Kystens maler, Oslo 2000.

Fra 1881 hadde Amaldus Nielsen årlige sommerturer til Ny-Hellesund. Som Tone Klev Furnes skriver:

Arbeidene fra sundet danner en egen gruppe av hovedverker i hans produksjon. S. 84. Videre står det:

I 1881 var Amaldus Nielsen for første gang i Ny-Hellesund. En morgen klokken halv fire stod han opp og malte en studie av sundet badet i et rødlig morgenlys, "Morgen i Ny-Hellesund" (1881). Studien ble i 1885 utgangspunkt for et stort atelierbilde med samme tittel, og med årene skulle det bli mange flere tolkninger av morgen- og aften-stemninger fra dette sundet i den sørlandske skjærgården. S. 84.

Det større bildet fra 1885 av motivet fra Ny-Hellesund ble innkjøpt til Nasjonalgalleriet i 1886. Det er studien han malte ute foran motivet han har brukt som utgangspunkt for alle de andre versjonene, malt på atelieret. Og de er forskjellige, det er en utvikling i maleriene som han malte med dette motivet. Det var vanlig i kunstnerens samtid at man kunne gjenta et populært motiv, når man fikk en bestilling på det, og ofte malte da kunstnerne gjentakelser eller replikker, men ikke Amaldus Nielsen, han varierte motivet noe. Det er faktisk en interessant utvikling i Nielsens fremstilling av dette motivet. Motivet var, og har fortsatt å være populært. Det har blitt selve inkarnasjonen av hva Sørlandet er for nordmenn. En stille, sval morgen, av og til en varm kveld, som uansett gir løfter om en fin, varm sommerdag på det herlige Sørlandet! Amaldus Nielsen malte motivet minst ti ganger i løpet av en periode på over 30 år.

Når det er lys på klippene på Kapelløya til høyre i dette motivet som det er i dette maleriet, er det en morgenstemning han har malt. Det synes også å være naturlig med en fisker som kommer om morgenen for å se til noten, som man ser ankret opp med en tønne og med notkorker helt til venstre i bildet. På Hellesøya til venstre og midt i bildet med bebyggelsen, er det også de første morgenstråler som lyser opp. Komposisjonen med en forgrunn, med klipper på hver side som leder vårt blikk mot mellomgrunnen med husene som et midtpunkt og med en bakgrunn med klipper og himmel som naturlig avgrenser motivet, er konvensjonell.

I det første store bildet som befinner seg i Nasjonalmuseet, Nasjonalgalleriet, er detaljene utpenslet og han har tatt med mange flere elementer i bildet, det minner mer om et sen-romantisk bilde. Det er flere båter og flere gjenstander. Sundet er stengt inne blant klipper og han oppnår med det en lyrisk stemning, en morgenidyll. Det er en stille morgenstund, bare fiskeren lager lyd med sine årer, men her er også årene nede i vannet og bidrar til følelsen av stillhet og ro i bildet. Fargene er duse, i brunlige og rosarøde toner.

I dette bildet fra 1895 og i flere av de senere versjonene har det vært en stor og interessant utvikling. Amaldus Nielsen har endret komposisjonen. Han har åpnet det smale sundet i bakgrunnen, Olavssundet, mot havet. Stillheten og følelsen av innestengthet som råder i de første bildene, viker for et inntrykk av lys og luft som får slippe helt inn i forgrunnen av bildet. Det er færre båter, nå får bare fiskeren være med, alle andre forstyrrende elementer er skrellet bort. Den ene robåten med fiskeren fungerer som repoussoir, uten den ville han ikke få frem dybden i bildet. Kunstneren konsentrerer uttrykket. Fra havet i bakgrunnen kommer vinden, man ser hvordan sjøen er mørkere blå og vinden får også ta tak inne i sundet, sjøen kruser seg svakt i forgrunnen i dette bildet, morgenbrisen er allerede kommet. Bare ved dette grepet, det å åpne sundet mot havet, selv om det er smalt, får Amaldus Nielsen muligheten for å gi komposisjonen et mer realistisk preg. Det ser mer ut som et realistisk og virkelighetsnært friluftsmaleri. Bildet får mer oppløste konturer og virker friskere i forhold til de tidligere bildene, han har latt fargene bli renere og lysere.

Amaldus Nielsen arbeidet i overgangen mellom sen-romantikk og realisme, og det er bildene med motiv fra Olavssundet ved Ny-Hellesund typiske eksempler på.

Disse bildene med motiv fra Ny-Hellesund er ikke uten grunn regnet blant Amaldus Nielsens hovedverk, og som Gunvald Opstad sier, så er "Morgen i Ny-Hellesund" Sørlandsbildet fremfor noe. S. 25.