LITTERATUR: Karin Hellandsjø: Jakob Weidemann og det abstrakte maleris gjennombrudd i Norge 1945-1965, Oslo 1978.
Nkl.no.
Selv i Jakob Weidemanns spontanistiske, ekspressive formspråk som han utviklet på 1960-tallet, var inspirasjonen fra naturen en forutsetning for hans maleri. I de berømte abstrakte skogbunnbildene hans fra tidlig 1960-tall, var det et naturinntrykk som lå til grunn for bildet, selv om det var bevegelsene og kreftene, selve strukturen i naturen han var ute etter å formidle. Inntrykk fra naturen og kontakten med naturen ble enda mer påtagelig da Anne og Jakob flyttet til småbruket Ringsveen ved Lillehammer i 1968. Jakob Weidemann oppdaget stedet da han utførte en monumentaldekorasjon på Maihaugen i 1967. Siden kom Ringsveen til å være ekteparets senter for liv og kunst helt til Weidemanns død i 2001.
For igjen å sitere Hellandsjø i Norsk kunstnerleksikon: Etter ofte å ha tatt i bruk konkrete, nærmest beskrivende titler kalles nå alle bildene for "Inntrykk fra naturen", eller som her: "Fleur de Ringsveen", og i deres perlemorskimrende koloritt ligger en kraft og en spenning som peker helt tilbake til skogbunnbildene. Weidemanns kunst utstråler varme og skjønnhet i forsøket på å formidle noe positivt og vakkert. De menneskelige følelser er viktige elementer hos Weidemann som ser blomsterengen og den minste blomst som en kosmisk oppstandelsesscene og skildrer dem som en bekjennelse til livet.