LITTERATUR: Anne Wichstrøm: Kvinners bilder. Malerinner i Norge før 1900, utstillingskatalog Kunstnerforbundet, Oslo 1982, katalognummer 12, avbildet s. 23.
Anne Wichstrøm: Kvinneliv Kunstnerliv. Kvinnelige malere i Norge før 1900, Oslo 1997.
Nkl.no.
Dette maleriet er et hovedverk av Sigrid Bølling. Her viser hun at hun har fått den franske friluftsrealismen under huden. Det var et poeng for realistene å male hverdagen, ærlig og sant, slik det fortonet seg for den fattige bondestanden på landsbygda.
Anne Wichstrøm skriver blant annet dette om Sigrid Bølling, i sin biografiske oversikt over de kvinnelige kunstnerne, hvor dette maleriet er nevnt:
Sigrid Bølling ble født i Vestre Aker. Faren var offiser og godseier, moren baronesse Wedel-Jarlsberg. Bølling var halvsøster av Fridtjof Nansen. Hun var elev av flere kunstnere, blant andre P. S. Krøyer i København i begynnelsen av 1880-årene. Deretter studerte hun flere år i Paris, på Académie Colarossi, Académie Julian og som elev av L. M. A. Jourdeuil. Hun bodde i Paris i 15 år til omkring 1900, men hadde lange opphold i Italia. Bølling skal ha drevet malerskole i Paris. Etter 1900 bodde hun mest i København, hvor hun døde.Sigrid Bølling malte figurbilder, portretter, stilleben og landskaper. Hun ble preget av fransk salongrealisme og friluftsmaleri og malte i Paris-tiden pittoreske scener fra den franske landsbygda, for eksempel "Den gamle brønd i Concarneau" (1886), "Fatiguée. Bondekone fra Normandie" (1888) og "En melkekone" (ant 1888).