Spesialister på Edvard Munch, og eldre og moderne kunst av høy kvalitet.

Avsluttet
Fokus 1900

Auksjon torsdag 31. mai 2018 kl 18:00

Gamle Logen, våre lokaler

Brodersen, Baard (1927-2001)
Komposisjon 1951

Olje på lerret
48x36
Signert og datert nede t.v.: Baard Brodersen 51.

Signert, datert og påtegnet med tittel av kunstneren på baksiden, på blindrammen.

Auksjonert torsdag 31. mai 2018 kl 18:00

Vurdering
NOK 8 000–10 000 USD 1 000–1 200 EUR 800–1 000

Tilslag NOK 25 000

LITTERATUR: Nkl.no.

Baard Brodersen fikk blant annet sin utdannelse ved Statens Kunstakademi i Oslo under Per Krohg 1947–50. Han var hospitant på Fernand Légers malerskole og han fikk korrektur av Hans Hartung i Paris i 1952.

Brodersen var allerede som ti års gutt klar over at han ville bli maler. Etter krigen var slutt, begynte han 19 år gammel sin kunstneriske utdannelse, og fikk i 1950 antatt sitt første bilde på Høstutstillingen. Det var en lett stilisert komposisjon, kalt "Eventyrreise", holdt i en behersket koloritt med et visst preg av skolen han hadde gjennomgått. Senere skulle han anslå langt dristigere toner. Likevel gir denne Eventyrreisen et hint om hvilken vei Brodersen skulle gå. Undertiden viser han symbolske trekk, men først og fremst er han lyriker, som søker uttrykk for sin opplevelse av naturen og de følelser som den nedfeller hos ham. Brodersen har malt portretter og figurbilder. Men især er det landskapet som inspirerer ham. Brodersen har malt på sine mange reiser og ikke minst fra sommerparadiset Holmsbu, hvor han i 1969 hadde et opphold på Oscars-borg, Knut Hermod Knutsens sommersted i Støa, som denne har testamentert Drammen kommune til bruk for kunstnere fra Drammensdistriktet. Her har Brodersen kunnet arbeide under inspirasjon av Thv. Erichsen. Det er lyset og fargene som har opptatt ham. Brodersen har funnet fram til en slags rytme i sin kunst. Om sommeren maler han nærmest naturalistiske landskaper, om vinteren på atelieret abstrakte komposisjoner, bygd på tidligere inntrykk og opplevelser, kanskje langt tilbake i tiden, som han søker å gi lyrisk-musikalsk form.

I sine bilder arbeidet han seg frem til en helt abstrakt flatebehandling, ofte dominert av en eller noen få, høyt oppdrevne, stemningsbærende farger, som brytes av små glimt av kontrasterende farger som får flaten til å puste og gir bud om et rom innenfor.