Spesialister på Edvard Munch, og eldre og moderne kunst av høy kvalitet.

Avsluttet
Fokus 1900

Auksjon torsdag 22. november 2018 kl 18:00

Gamle Logen, våre lokaler

Visning 15. - 22. november.

Visning 15. - 22. november.
Hverdager 10:00 - 18:00. Lørdag og søndag 12:00 - 16:00.

Krag, Lul (1878-1956)
Portrett av Astri Welhaven 1915

Olje på lerret
95x72
Signert og datert nede t.v.: Lul Krag 1915

Auksjonert torsdag 22. november 2018 kl 18:00

Vurdering
NOK 10 000–15 000

Tilslag NOK 28 000

LITTERATUR: Arvid Møller: En kunstens prestinne - Lul Krag 1878-1956, Galleri Albin Up, Oslo 2014.
Nbl.no.

Dette maleriet av Astri Welhaven, Harriet Backers niese, viser Lul Krag som en eminent portrettmaler.

Karen Marie Bolette Krag, kalt Lul, malte portretter gjennom hele sin kunstneriske karriere. Det ene maleriet Nasjonalgalleriet har av henne er et portrett: Elisabeth Dybwad, som var hennes slektning. Hun er allikevel aller mest kjent for sine landskapsmotiver, og da gjerne de hun tegnet og malte fra Rosendal, hvor hun var bosatt i mer enn 20 år.

Hun begynte å male først i 20-årsalderen og var elev av Harriet Backer før hun under et opphold i Paris 1903 ble elev av Christian Krohg på Académie Colarossi. 1909 var hun elev av Lucien J. Simon og portrettmaleren Hélène-Olga Boznanska. Det er denne blandingen av norsk og fransk innflytelse som danner bakgrunnen for Lul Krags maleri. Hun var først interessert i portretter, men ble etter hvert også opptatt av landskapet som malerisk motiv.

I disse årene begynte de norske malerne i Paris å flokke seg om Henri Matisse, men Lul, som var naturalist og romantiker, reagerte mot de store fargeflatene og forenklingen av motivet. Hun syntes naturen var vakker og søkte etter uttrykk for selve naturopplevelsen. Hun ønsket “å kunne blomstens form og farve, træets blade som gren og stamme, fjeldenes mægtige form – dyrene – fuglene”, skrev hun senere i sin dagbok. Hun kom derfor i utakt med sine samtidige malerkolleger og vendte interessen mot eldre kunst, både italiensk renessanse og fransk impresjonisme. Ved en liten utstilling hos Blomqvist 1922 utnevnte Jappe Nilssen henne til “kunstens prestinne”, og “med all honnør for andre er der vel ingen blandt dem som med talentets rett engang vil kunne løfte arven efter vaar store malerinne Harriet Backer som nettop hun”. Han bemerket også hennes mesterlige kull- og tusjtegninger. Nbl.