Spesialister på Edvard Munch, og eldre og moderne kunst av høy kvalitet.

Avsluttet
Moderne

Auksjon tirsdag 26. mai 2020 kl 18:00

Våre lokaler, Online-auksjon

Visning 9. - 26. mai.

Hverdager 10:00 - 18:00. Lørdag og søndag 12:00 - 16:00.

Riis, Bendik (1911-1988)
Still Life: Seks pærer 1950

Olje på plate
42x59
Signert nede på midten: Bendik Riis Datert nede t.h.: 1950

Påtegnet med tittel nede t.v.: Stil Life: Seks pærer. Påtegnet med annen skrift, blant annet: "Salgspris Kr. 1795 Assurance 89.75 Pounds.". Signert og påtegnet med mye av det samme som står på forsiden også på baksiden av platen.

UTSTILT:

Høstutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo 1952.
Fredrikstad Kunstforening 1953.

Auksjonert tirsdag 26. mai 2020 kl 18:00

Vurdering
NOK 100 000–150 000 USD 9 700–14 600 EUR 9 000–13 400

Tilslag NOK 500 000

LITTERATUR: Jon-Ove Steihaug: "Norge, Norge mitt Fædreneland" Bendik Riis Malerier og arbeider på papir, utstillingskatalog Nasjonalmuseet - Kunst (Nasjonalgalleriet) Oslo 5.3.-23.5.2010, ill. 26, avbildet s. 50, omtalt s. 50-51.

Finn Jacob Jacobsen: Herr Kunstmaleren Bendik Riis 1911-1988, Oslo 2011, avbildet s. 279 og s. 421, omtalt s. 278.

Begge forfattere skriver om dette bildet:

Finn Jacob Jacobsen skriver:

Dette året maler han noen vakre skogmotiver der stavkirken dukker opp som et viktig element. Han maler også et av sine rareste bilder, "Seks pærer". I det våger han å framstille gjenkjennelig en profil som senere finnes på hans skrekkvisjoner fra Gaustad-oppholdet, sykehusets direktør Ørnulf Ødegaard. Bendik bortforklarer profilen med at den er av Shakespeare, og det danner bro til tittelen: Shakespeare - six pears - seks pærer. Ellers inneholder bildet en salig blanding av påfunn. Her er Kittelsen-nissen, megler Smekk fra "Knoll og Tott", "Tenkeren" av Auguste Rodin, beinrangel og trollpakk. Pærene har kanskje bare som funksjon å ta oppmerksomheten vekk fra direktørens profil?

Bildet er utstyrt med ferdig adresselapp. Det skal til Statens Kunstutstilling, til Fredrikstad Kunstforening og til Victoria and Albert Museum i London. Om bildet er innom London er usikkert. Han får i 1953 et annet bilde i retur fra dette museet. Men bildet er med på Høstutstillingen i 1952 der det vekker en viss oppsikt, og året etter er det med på utstilling i Fredrikstad. S. 278.

Jon-Ove Steihaug skriver:

I kontrast til disse idylliske landskapsmotivene finner vi bildet "Still life: Seks pærer" (1950), hvor rammen for motivet er en av salene på Gaustad. Rommet er vist i perspektiv og med et stort vindu for enden, flankert av et tredvetalls bilder med stort sett abstrakte motiver. I likhet med vinduets hvite karmer og innramming er alle bildene omgitt av hvite rammer. Sammen med maleriets brunmalte ramme og borden som omgir det brune "teppet" er nettopp innramming et insisterende gjennomgangsmotiv (noe vi finner i verk som "Utkastelsen" og "Bendik og Aarolilja"). To øyne sender borende blikk ut mot betrakteren og svevende i forgrunnen finner man bildets sentrale stilleben-motiv - seks stiliserte pæreformer. Deres amøbiske former roterer omkring seg selv som visere på en klokke. Oppi alt dette kryr det av alskens merkelige små figurer i det som likner en hallusinatorisk visjon: fyrstikkmennesker, skjeletter, hekser som rir på koster, nisseaktige små menn med lange neser og hatter (som kommer inn gjennom hver sin døråpning), tre flygler og en rekke skulpturer (blant annet noe som minner om Rodins "Tenkeren" i melankolsk positur), samt to eksemplarer av den norske løven. To momenter som på metaplan reflekterer den kunstinstitusjonelle rammen for verket, er den innmalte etiketten for Høstutstillingen ("Statens kunstutstilling") og angivelsen av bildets tenkte kroneverdi på rammen (noe vi finner i mange av Riis' malerier). Begge vedrører bildets verdi som kunst i vid forstand. S. 50-51.