Avsluttet
Grev Wedels Klassiske

Auksjon torsdag 25. mai 2000 kl 20:00

Gamle Logen Store sal

Krøyer, Peder Severin (1851-1909)
Dal i berglandskap. Pyrenées 1886

Olje på papir, oppklebet på lerret
40x33
Signert, stedsbestemt og datert nede t.h.: S K Pyrenées -86

Påtegnet på baksiden: Bjergdal i Pyrenæerne 1886.

UTSTILT:

Kunstnerens Udstilling Charlottenborg, København 1905, kat.nr. 36.
Kunstforeningen Charlottenborg, København 1910, kat.nr. 162.
Kunstnerens Dødsboauktion 1910, kat.nr. 103.
Mindeudstillingen Charlottenborg, København 1951, kat.nr. 131.
H. Chr. Christensen, nr. 369.
Blaafarveværket 1992, kat.nr. 40.

Auksjonert torsdag 25. mai 2000 kl 20:00

Vurdering
NOK 200 000

Tilslag NOK 120 000 med forbehold

Peter Severin Krøyer ble født av norske foreldre og var norsk statsborger til 1888 da han gikk over til å bli dansk statsborger. Krøyer var på rekreasjonsopphold i Pyreneene i 1886. Dette maleriet fra Pyreneene, malt det året, er fra en tid da han var på høyden i sin karriere, på den tiden da han malte flere av de bildene han er blitt så kjent for fra Skagen. Fra 1882 til 1888 oppholdt han seg på Skagen hver sommer. Senere kom han også til å være der mye og kjøpte seg sommerhus på Skagen. I 1888 fullførte han det kjente maleriet Hipp Hipp Hurra! etter de første utkast malt i 1885. Han hadde som så mange skandinaviske kunstnere blitt sterkt influert av det som foregikk i fransk kunst omkring 1880. Han studerte i utlandet og blant annet i Paris fra 1877 til 1881. I Paris var han elev av Léon Bonnat, og lærte den franske friluftsrealismen å kjenne. Det kom til å bli avgjørende for hans utvikling som kunstner. I 1882 kom han for første gang til Skagen og var der sammen med andre kunstnere som Anna og Michael Ancher, Frits Thaulow, Christian Krohg blant andre, som også hadde gått inn for friluftsrealismen. Her kom det til å bli et fast tilholdssted for kunstnerne om sommeren ofte i en lang periode i deres liv, og det var flere grunner til det. De ble fascinert av livet som ble levet på Skagen blant fiskerfamiliene og de ble fascinert av omgivelsene med det spesielle nordiske sommerlyset. Dessuten hadde de et livlig sosialt liv seg imellom. Mange realistiske kunstnere som f.eks. Christian Krohg hadde en tilnærming til sine motiver som ga bildene en sosial tendens, han ville skildre fiskernes og deres familiers enkle og strevsomme liv. For andre kunstnere ble betoningen en annen og for Krøyer var det lyset som kom til å bli det vesentlige å tolke på en gyldig måte. Hans bilder har ikke sosial tendens, han var mer opptatt av det rent maleriske ved fiskerne og deres familiers liv. Han maler gjerne som i dette bildet fra Pyreneene bønder i arbeid på jordene, men de har en underordnet betydning i bildet i forhold til lyset og lysets innvirkning på de forskjellige elementene i bildet. Fra hans tid på Skagen er det de realistiske friluftsmaleriene, som Hipp Hipp Hurra!, fra 1880-årene, og de noe senere lyrisk-romantiske bildene fra de uendelige sandstrendene med mennesker fra hans kunstnermiljø som spaserer i ettermiddagslyset, som står som milepæler i hans karriere.