Olje på plate
22x16
Signert nede t.h.: Th. E.
Signert og påtegnet: Paris 1892, på baksiden av platen.
Vurdering
NOK 20 000–30 000
Olje på plate
22x16
Signert nede t.h.: Th. E.
Signert og påtegnet: Paris 1892, på baksiden av platen.
Vurdering
NOK 20 000–30 000
LITTERATUR: Reidar Revold: Norges billedkunst, Oslo 1953, bind 2, avbildet s. 11.
Thorvald Erichsen kom til Paris i 1892 og ble fascinert av de nye stilretninger i kunsten. Skolegangen i Paris – hos salongrealisten Cormon – ble av liten betydning for Erichsen, sa han selv senere. "Jeg lærte mer av å sitte et kvarter foran Renoirs bilder." Ellers tyder et lite bilde han malte fra Montmartre på at det var den akademiske symbolisme og impresjonisme han følte seg sterkest tiltrukket av: Fra et dypblått rom ser man et svart verandagelender i skarp silhouett mot den lysende gulgrønne aftenhimmel, og man aner Puvis de Chavannes' innflytelse. S. 30. I dette bildet synes det også som om Thorvald Erichsen allerede er opptatt av et motiv han skulle komme til å arbeide med igjen og igjen i mange av sine berømte bilder fra Lillehammer, bygningers veggflater, sett gjennom et vindu. Da kunne han arbeide med fargene og flatene i et maleri.