Avsluttet
Grev Wedels Moderne og Klassiske

Auksjon tirsdag 24. mai 2005 kl 18:00

Store sal

Fabricius, Sara (1880-1974)
Stilleben med epler, kaffekanne og sukkerkopp 1920

Olje på lerret
61x73
Signert og datert nede t.v.: S. F. Jønsson 1920

UTSTILT:

Nordnorsk Kunstmuseum: "Kvinnelige pionerer fra Nord" 1997, kat.nr. 22 med tittel som ovenfor.

Auksjonert tirsdag 24. mai 2005 kl 18:00

Vurdering
NOK 15 000–20 000

Tilslag NOK 21 000

LITTERATUR: Janneken Øverland: "Fra Sara til Cora - maleren som ble forfatter", Kvinnelige pionerer fra nord, utstillingskatalog Nordnorsk Kunstmuseum 1997.

Sara Fabricius tegnet i sin ungdom og ble oppmuntret av sin far i Tromsø. Hun reiste til Paris for å utdanne seg som maler, etter å ha vært i Kristiania på Harriet Backers malerskole i 1899-1900. Hun følte seg alltid som maler selv om hun, som vanlig på den tiden, ikke maktet å fortsette lenge på den banen etter å ha fått barn. Hun var også meget selvkritisk og fullførte, og dermed signerte, få arbeider. Hun reiste med sin mann, den svenske billedhuggeren Anders Jönsson, til Firenze, men kom i 1915 tilbake til Paris.
Sara begynte å interessere seg for kubismen og ble elev av André Lhôte. Men våren 1917 stoppet alt opp. Hun ble gravid. "Alors, c'est fini pour Vous", sa André Lhôte. På sett og vis fikk han rett….Malingen gled fra henne. Senere formulerte hun det slik: "Jeg elsket å male, jeg blev aldri maler. Tilslutt ble den leksaken tatt fra meg, og jeg ble ansatt i kjøkken og barnkammer - sånn kunstnerkoner blir det, alt foregår jo i atelieret"….
Hun reiste til Bretagne våren 1918 da forholdene ble uutholdelige i krigens Paris.
En gang i perioden mellom 1918 og 1920-21 la hun bort malesakene. Men noe måtte hun gjøre. Allerede her, i Bretagne, med det lille barnet rundt seg, begynte hun å skrive for seg selv, notater og korte noveller, først på fransk og siden på norsk. S. 18-19.
Sara Fabricius ble kjent under pseudonymet Cora Sandel som forfatter, særlig av bøkene om Alberte og boken Kranes konditori i tillegg til novellene.