Spesialister på Edvard Munch, og eldre og moderne kunst av høy kvalitet.

Avsluttet
Grev Wedels Moderne og Klassiske, del 1

Auksjon tirsdag 30. mai 2006 kl 18:00

Gamle Logen Store Sal

Karsten, Ludvig (1876-1926)
Portrett av fru Anker Kirkeby 1915

Olje på lerret
162x101
Signert og datert oppe t.h.: Karsten -15

Påtegnet på baksiden, på blindrammen: "Portret av fru A.K. 1915".

UTSTILT:

Kunstnernes Hus, Oslo 1937, kat.nr. 86 med tittel: "Dameportrett (Stående i grå kåpe) Fru Anker Kirkeby".

Auksjonert tirsdag 30. mai 2006 kl 18:00

Vurdering
NOK 200 000–300 000

Tilslag NOK 370 000

LITTERATUR: Nils Messel: Ludvig Karsten, Oslo 1995.

Ludvig Karsten var en kjent portrettmaler. Dette helfigurportrettet viser den uvørne stil han hadde utviklet når det gjaldt å fange essensen i en menneskelig karakter og fremtoning.
Mange kunstnere forbereder seg lenge når de skal male portretter og lager ofte utkast i blyant og små skisser i olje for å bli bedre kjent med sitt motiv. Dette var ikke Karstens arbeidsform. Med dødsforakt gikk han rett på oppgaven og det hvite lerretet. Det fikk bære eller briste. Man måtte ikke tenke for meget; man måtte vokte seg vel så ikke refleksjonens kulde - det som hans venn Olaf Bull kalte "forstandens hodepine" - kom snikende og la seg mellom kunstneren og hans motiv. Portrettet "Betty Kirkeby med datter" ble malt i en fei og viser hvor improvisatorisk det av og til kunne gjøres. S. 99-100.
Messel gir altså denne karakteristikken av Karstens malermåte i forbindelse med et annet portrett av fru Anker Kirkeby: Betty Kirkeby med datter fra 1912. Betty Anker Kirkeby var skuespillerinne gift med journalisten Anker Kirkeby, som på denne tiden var ansatt i "Politiken". Tidligere i sin karriere hadde Anker vært en stund i Kristiania, hvor han arbeidet i avisen "Ørebladet", sammen med blant andre Olaf Bull og Sven Elvestad. Betty og Anker var også bekjente av Edvard Munch, og hjemme i deres stue hang Munchs portrett av deres datter…Pernille. S. 99.