Spesialister på Edvard Munch, og eldre og moderne kunst av høy kvalitet.

Avsluttet
Grev Wedels Moderne og Klassiske, del 1

Auksjon mandag 24. november 2008 kl 18:00

Store sal

Thaulow, Frits (1847-1906)
Kirkeportal, Venezia 1885

Olje på lerret
64x51
Signert, stedsbestemt og datert nede t.h.: Frits Thaulow. Venezia 85.

Påtegnet på baksiden av rammen: "Thaulow Kirkeportal Venedig".

UTSTILT:

Høstutstillingen, Kristiania 1885, kat.nr. 128. Høstutstillingen i Bergen 1886, kat.nr. 147 med tittel: "Fra Venedig". Blaafarveværket 1979, kat.nr. 36 med tittel: "Kirkeportal, Venezia. (1885)". Lillehammer Kunstmuseum 1998, kat.nr. 6.

Auksjonert mandag 24. november 2008 kl 18:00

Vurdering
NOK 500 000–700 000

Usolgt

Dette bildet forekom på Høstutstillingen i Kristiania 1885 som nr. 128 og det ble neste år sendt til Høstutstillingen i Bergen i 1886 som nr. 147 «Fra Venedig».
I Bergen ble det innkjøpt av Kunstforeningen til deres utlodning.

I 1979 ble det innlånt fra en Bergenseier og utstilt på Blaafarveværkets utstilling «Frits Thaulow i 1880-årene» (nr. 36) og igjen i 1998 i Lillehammer Kunstmuseums utstilling «Frits Thaulow. Erik Werenskiold» (nr. 6), begge ganger med omtale av undertegnede.
Selve motivet er en portal inn til et religiøst/sosialt «broderskap», Scuola dei Fabbri, som ligger på Campo S. Moisè rett vest for Markusplassen. Selve bygningen er fra 1600-tallet. Disse broderskapene ble for det meste nedlagt under Napoleons regime i 1810 og bygningene tatt i bruk for andre formål. I dag inngår det i hotellkomplekset Bauer-Grünwald.
På et fotografi tatt i 2007 ser man at motivet er uforandret i dag, bortsett fra at ytterveggen er pusset opp. (Se foto).
I et brev til Pietro Krohn (Kongelige Bibliothek, København) skriver Thaulow 6/2-1885: «Om 6 a 7 Uger reiser jeg til Venedig». Fra München skriver Eilif Peterssen til sin mor 29/3-1885 at han skal reise videre med Thaulow til Venezia samme aften.

Oppholdet strakte seg over måneden april, da de skulle videre til Salonen i Paris i mai.
Thaulow og Eilif Peterssen var gode venner fra tidlig i 1870-årene, og Venezia-reisen var en fruktbar studietur for dem begge.

Det finnes et par små gatebilder av en lignende karakter og enkelte bilder fra Canal Grande og et par større med utsikt over lagunen.
Maleren kom senere tilbake til byen i 1897 og 1899 (ikke i 1894, som er anført i litt eldre litteratur).

Vidar Poulsson

Takk til Mag.art. Vidar Poulsson for tekst til bildet.