Olje på lerret
45x66
Signert og datert nede t.h.: HF Gude & Tidemand. 1853
Gude og Tidemand, Adolph (1814-1876).
Vurdering
NOK 5 000 000–7 000 000
Olje på lerret
45x66
Signert og datert nede t.h.: HF Gude & Tidemand. 1853
Gude og Tidemand, Adolph (1814-1876).
Vurdering
NOK 5 000 000–7 000 000
Solgt for NOK 5 100 000
LITTERATUR: Frode Haverkamp: "Brudeferden nok en gang", Kunst og Kultur, nr. 4, Oslo 1980, s. 223-236, avbildet s. 227.
Frode Haverkamp: Hans Gude 1825-1903, mag.grads avh., Oslo 1982, oeuvre kat.nr. 192.
Brudeferden i Hardanger fikk umiddelbart en begeistret mottagelse da maleriet ble vist første gang i 1848. Det ble kjent og kjært og attraktivt i den grad at kunstnerne malte flere versjoner for å tilfredstille et kjøpende publikum. Ingen kunne allikevel den gang forestille seg hvilken symbolverdi dette motivet skulle få i ettertid. Det har mer enn noe annet motiv innen malerkunsten blitt et nasjonalt symbol, nærmest et nasjonalt ikon. Brudeferden i Hardanger i fem kjente versjoner i olje, malt omkring 1850, danner høydepunktet i norsk nasjonalromantikk. Tidemand og Gude samarbeidet om å male bildene. Tidemand som folkelivsmaler malte figurene, mens Gude som landskapsmaler malte landskapet. Nasjonalromantikken var en allmeneuropeisk åndsstrømning, som kom til å få en spesiell betydning for Norge. Brudeferden i Hardanger ble malt da nasjonalromantikken var på sitt høyeste. Det nasjonale gjennombruddet kom som en bølge i 1840-årene og Brudeferden i Hardanger ble et konkret bilde på denne nasjonale begeistring.