LITTERATUR: Nils Messel: "Kavli, Arne", Norsk kunstnerleksikon, Oslo 1983, bind 2, s. 483-485.
Arne Kavli var i begynnelsen av sin karriere en av våre mest fremtredende nyromantikere. Han hadde under sin studietid oppholdt seg i København, og i perioden 1900 til 1914 var han periodevis bosatt der. Det er vanskelig å tidfeste nærmere når han vendte seg bort fra nyromantikken og fant det maleriske uttrykk som han siden holdt fast ved, nyimpresjonismen. Under inntrykk av fransk impresjonisme, fauvisme, antagelig også av Edvard Munch og Ludvig Karsten, lysnet koloritten. De dype jordfargene ble skiftet ut med et videre fargespekter. Denne omleggingen i intensjon og malemåte viste seg i "Parklandskap, København" (1906....). Her anvendes ikke lenger syntetismens sammenfattende fargefelt. De tidligere så melodisk glidende konturer hugges opp av en grov pensel, satt støtvis på lerretet. Fargeholdningen ligger nær Zahrtmannskolens brutte, disharmoniske klanger. Giftig grønt settes opp mot syrlig gulrødt og orange. Synsfeltet var ikke lenger romantikkens uendelige, blikket stenges inne i hverdagslige omgivelser, avgrenset av busker, trær og hustak. S. 485.