Peder Balke malte sine bilder under høyromantikken. Kontrasten mellom lys og skygge i landskapsbildene hans er ofte drevet opp til bristepunktet, vi får virkelig følelsen at noe står på spill. Det er voldsomme krefter i sving. Det er en åndelig dimensjon over hans verk. Menneskene er prisgitt naturen, de er små i forhold til de mektige fjell og hav som de lever ved.
Peder Balke ble født på Helgøya. Han gikk i håndverkslære fra tidlig alder. I 1827 til 1829 var han elev ved Den kongelige Tegneskole i Christiania. I 1829 til 1833 var han elev ved Kunstakademiet i Stockholm under landskapsmaler Carl Johan Fahlkrantz. Norge var jo nå under Sverige, og det ble mer vanlig å reise til akademiet der enn å dra til København. Balke reiste på studieturer til Norge. Han reiste til Telemark og videre til Hardanger, Bergen, Sogn og tilbake over Filefjell, Valdres og Hallingdal. Deretter gikk han til fots til Stockholm via Gudbrandsdalen og Trondheim over Jämtland, Østersund og Uppsala. Den mest betydningsfulle reisen foretok han i 1832 til Nord-Norge. Det var statssekretær Frederik Due som hadde introdusert ham til Fahlkrantz, som foreslo reisen til Nord-Norge, og som også gjorde at han ble introdusert til kongehuset. Den kongelige familie kjøpte noen bilder av ham, også med motiver fra Nord-Norge.
I 1833 til 1834 dekorerte Peder Balke stuene til flere storgårder på Toten. Som det så fint er beskrevet i Nkl: "Sterkere enn de fleste ble Balke preget av dualismen i det norske samfunnet i forrige århundre, av spenningen mellom et lukket bygdesamfunn og en europeisk felleskultur som det hjemlige bymiljø søkte å oppta."
I fire måneder var Balke elev av J. C. Dahl i Dresden, og han reiste igjen dit i 1843 til 1844. Sommeren 1844 reiste han med Dahl på studietur til Norge, på Dahls fjerde reise til sitt fedreland. Balke ble inspirert av Dahl, men også av Johan David Friedrich, en av den tyske romantikkens mest kjente kunstnere, med hans suggestive arbeider, hvor også kontrasten mellom lys og mørke er drevet høyt opp. I 1847 søkte han og fikk foretrede for kong Louis Philippe i Paris. Kongen hadde vært i landflyktighet i Nord-Norge under sin ungdom. Kongen kjøpte to malerier av ham med motiv fra Trondheim og Nordkapp, og han fikk tilsagn om flere kjøp, men februarrevolusjonen satte en stopper for det.
Peder Balke hadde glede av sin håndverksutdannelse i forbindelse med utviklingen av en egen teknikk innenfor oljemaleriet. Han laget en lys, ofte hvit, blank og skinnende grundering, som han bestrøk med pensel, kniv eller svamp med mørke toner. Slik fikk han frem kontrastene i bildene.
Peder Balke prøvde å få arbeid i Christiania, både som inspektør ved Nasjonalgalleriet og da Slottet ble innviet i 1848, stillingen som slottsforvalter, men fikk avslag. Han var sosialt engasjert og fikk bygget Balkeby for arbeidere. I den siste del av hans liv, var det dette som opptok det meste av hans tid, og han malte ikke så mye mer.
Kunstner Tittel | Solgt | Vurdering | Tilslag |
---|---|---|---|
Balke, Peder Fra Nordkapp | 29. november 2022 | NOK 3 000 000 | NOK 2 500 000 |
Balke, Peder Nordkapp | 30. november 2023 | NOK 200 000–250 000 | NOK 410 000 |
Balke, Peder Utsyn over Christiania sett fra Ekeberg, måneskinn | 29. november 2004 | NOK 400 000–600 000 | NOK 400 000 |
Balke, Peder Hav og tåke | 26. april 1999 | NOK 380 000 | |
Balke, Peder Kystmotiv i måneskinn | 3. desember 2018 | NOK 300 000–400 000 | NOK 370 000 |
Balke, Peder Vardøhus festning | 30. mai 2012 | NOK 400 000–600 000 | NOK 350 000 |
Balke, Peder Skipbrudd, Nordkapp | 4. desember 2017 | NOK 150 000–200 000 | NOK 330 000 |
Balke, Peder Båter i høy sjø | 4. desember 2017 | NOK 150 000–200 000 | NOK 330 000 |
Balke, Peder Gaustadtoppen | 1. juni 2015 | NOK 200 000–300 000 | NOK 260 000 |
Balke, Peder Fjellandskap | 19. november 2003 | NOK 150 000–200 000 | NOK 250 000 |